Socioformative evaluation and meaningful learning in higher education

Authors

Keywords:

evaluation, learning, teaching profession, teacher education

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the impact of the implementation of socio-formative assessment on the significant learning of graduate students of the Specialization in Higher Education at the Universidad Marítima Internacional de Panamá (UMIP). A mixed approach integrating an experimental design was used. This design made it possible to compare socioformative evaluation with traditional pedagogical approaches. The methodology included the application of a pre-test and a post-test to an experimental group and a control group, as well as interviews with teachers of the program. The results revealed a positive perception by teachers of the potential of socio-formative assessment to foster student participation and critical thinking. A positive impact of socioformative assessment on the development of meaningful learning was observed, particularly in conceptual understanding and the ability to apply acquired knowledge, although statistical differences were not always significant. The need to strengthen teacher training for an effective implementation of this methodology was identified.

Author Biography

Bienvenido Sáez Ulloa, Universidad Marítima Internacional de Panamá

Ingeniero mecánico y docente universitario con formación académica incluyendo un Doctorado en Educación por la Universidad Tecnológica en Línea de México (UTEL), una Maestría en Educación con énfasis en Docencia Superior por la Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología (ULACIT) y un Máster Universitario en Diseño y Gestión de Proyectos Tecnológicos por la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), de España. Su experiencia profesional abarca roles de liderazgo y asesoramiento en instituciones educativas y organismos de evaluación y acreditación. Actualmente, se desempeña como Director de Postgrado en la Universidad Marítima Internacional de Panamá.

References

Aniceto, P., Luna, J. M. y Rodríguez, M. de L. (2021). Análisis de validación y confiabilidad de Rúbrica Socioformativa en torno al concepto gestión del conocimiento en proyectos formativos. Espacios, 42(5), 53-65. https://www.revistaespacios.com/a21v42n05/a21v42n05p04.pdf

Ausubel, D. P, Novak, J. D. y Hanesian, H. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México, Editorial Trillas.

Bermudez Feijoo, A. E. (2023). Vínculo entre la teoría de la autodeterminación y el aprendizaje significativo. [Trabajo de Investigación para optar al Grado Académico de Bachiller en Educación, Innova Teaching School]. Repositorio institucional de Innova Teaching School. https://repositorio.its.edu.pe/handle/20.500.14360/15

Cayambe Guachilema , M. D., Gómez Samaniego, G. M., Bermúdez Pacheco, M. V. y Núñez Michuy , C. M. (2021). Modelo de estrategias de enseñanza para fortalecer el aprendizaje significativo en las ciencias naturales de la educación básica superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 9247-9275. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.986

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6a ed.). México: McGraw-Hill Education.

Herrera Meza, S. R. y Tobón, S. (2017). El director escolar desde el enfoque socioformativo. Estudio documental mediante la cartografía conceptual. Revista de pedagogía, 38(102), 164-194. https://www.redalyc.org/pdf/659/65952814009.pdf

Magallanes Palomino, Y. V., Donayre Vega, J. A., Gallegos Elias, W. H. y Maldonado Espinoza, H. E. (2021). El lenguaje en el contexto socio cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada Del Centro De Investigación Y Estudios Gerenciales, 51, 25-35. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf

Mounkoro, I. y Hernández Nicolás, A. (2018). Análisis conceptual de la evaluación socioformativa: características e implementación. En L. G. Juárez-Hernández y S. Tobón (Coords.), Cuarto Congreso Internacional en Socioformación y Sociedad del Conocimiento. México: CIFE.

Prado, R. A. (2018). La socioformación: un enfoque de cambio educativo. Revista Iberoamericana De Educación, 76(1), 57–82. https://doi.org/10.35362/rie7612955

Ríos Cabrera, P., Ruiz Bolívar, C. y Ramírez, T. (2023). Evaluación de un curso en línea sobre competencias investigativas bajo un enfoque pedagógico socioconstructivista. Revista Educación, 47(2). http://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53856

Rodríguez Vidal, M. (2017). La Evaluación Socioformativa en la formación de personas integrales y competentes para la sociedad del conocimiento. En S. Tobón (Coordinador), Foro de Evaluación Socioformativa. México: Centro Universitario MARCO.

Tipán Renjifo, D. M. (2022). La rúbrica taxonómica, un innovador recurso evaluativo desde la socioformación para la matemática. Acción Y Reflexión Educativa, (47), 24-42. https://doi.org/10.48204/j.are.n47.a2581

Tobón, S., Gonzalez, L., Salvador Nambo, J. y Vázquez Antonio, J. M. (2015). La Socioformación: Un Estudio Conceptual. Paradigma, 36(1), 7-29. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512015000100002&lng=es&tlng=es

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa: Estrategias e instrumentos. Kresearch Corp.

Published

30-06-2025

How to Cite

Sáez Ulloa, B. (2025). Socioformative evaluation and meaningful learning in higher education. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(53), 121–140. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/312

Issue

Section

Articles