Perceptions of the impact of the Bogotá Mayor's Office's "Jóvenes a la U" program on the Minuto de Dios University Corporation, Colombia
Keywords:
access to higher education, educational equity, financial support, personal and professional development, youth empowermentAbstract
This descriptive cross-sectional study evaluates the social reach of the Bogotá Mayor's Office's "Jóvenes a la U" program at the Minuto de Dios University Corporation, focusing on facilitating free access to higher education for low-income youth. A mixed-methods research was conducted using a structured survey administered to 633 beneficiaries selected by stratified random sampling. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, and qualitative responses were categorized thematically. The results revealed that 93.9% of participants, primarily from strata 1 and 2, would not have accessed university education without this support. Ninety-five percent reported significant changes in their perspectives and goals. Participants were concentrated in peripheral locations with high socioeconomic vulnerability, experiencing improvements in personal and professional development. The program reached its peak in 2023, benefiting 52% of the total participants. Areas for improvement were identified, such as more comprehensive academic support services and more timely payments. "Jóvenes a la U" is positioned as an effective public policy model that reduces structural barriers to access to higher education, transforming the careers of young people from marginalized communities.
References
Altbach, P. G., Reisberg, L. y Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183219
Barbosa Camargo, M. I., García Sánchez, A. y Ridao Carlini, M. L. (2023). Acceso y elección de educación superior en Colombia: factores socioeconómicos y ayudas públicas de financiamiento. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 13(38), 42–62. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1511
Brunner, J. J. y Ferrada Hurtado, R. (2011). Educación superior en Iberoamérica: Informe 2011. CINDA. https://brunner.cl/2011/11/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2011/
Cañizares Galarza, F. P., Quevedo Arnaiz, N. V., García Arias, N. y Andrade Salazar, O. L. (2023). Análisis del impacto de la vinculación universitaria en la transformación social y laboral de los estudiantes a través de un enfoque metodológico mixto. Revista Conrado, 19(S2), 330–337. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3268
Celin Giraldo, N. (2020). Equidad y acceso a la educación superior en Colombia: Análisis de los programas Ser Pilo Paga y Generación E [Trabajo Fin de Máster]. Universidad Santo Tomás.
Chandia Godoy, D. (2021). Trayectorias educativas y laborales de profesionales. Un análisis desde el capital social, cultural y el habitus institucional. Estudios Pedagógicos, 47(2), 31–51. https://doi.org/10.4067/s0718-07052021000200031
Gracia Cabrera, D. A. (2015). Determinantes del ingreso a la educación superior en Colombia [Tesis de pregrado]. Universidad de La Sabana. https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/15558/Daniela%20Alejandra%20Gracia%20Cabrera%20%28tesis%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gutiérrez Ladino, C. C. (2024). La educación superior en Colombia: Análisis de los retos en el cuatrienio 2022–2026 [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana. https://apidspace.javeriana.edu.co/server/api/core/bitstreams/828ba4fa-0e3f-4d55-88b5-d09b4857483a/content
Hoyos Pontón, C. y Villarraga Orjuela, A. (2023). Impacto de la ayuda financiera estatal para estudiantes en los precios de matrícula de las universidades: El caso del programa Ser Pilo Paga en Colombia. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(44), 1–27. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7347
Marginson, S. (2016). The dream is over: The crisis of Clark Kerr's California idea of higher education. California: University of California Press. https://doi.org/10.1525/luminos.17
Martínez Garrido, C. y Márquez Ortiz, J. A. (2024). Desigualdades en el acceso a la educación superior pública. Magis Revista Internacional de Investigación en Educación, 17, 1–22. https://doi.org/10.11144/javeriana.m17.daes
Mayorga Henao, J. M. y Ortiz Véliz, J. (2020). Segregación e inequidad en el acceso a servicios de educación, cultura y recreación en Bogotá, Colombia. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 29(1), 171–189. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7218209.pdf
Mejía Molina, C. A. y Montoya García, J. C. (2022). Análisis de la movilidad social en Colombia durante las últimas dos décadas [Tesis de grado]. Universidad EAFIT. https://repository.eafit.edu.co/server/api/core/bitstreams/5b70c64e-f8e4-4d84-b19b-9074bcc2d30f/content
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Lineamientos de política de educación superior inclusiva. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Educación. https://compite.com.co/wp-content/uploads/2024/03/b3bb37c5-9ba8-4a0a-a50f-f45cb8d25501.pdf?utm_source=chatgpt.com
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2021). Education at a glance 2021: OECD indicators. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2021/09/education-at-a-glance-2021_dd45f55e/b35a14e5-en.pdf
Secretaría de Educación. (2021). Reglamento Operativo Programa Jóvenes a la U. (2021). https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/Reglamento%20Operativo_Programa%20Jo%CC%81venes%20a%20la%20U%20(02072021)%20Falta%20aprobacio%CC%81n%20CO.pdf
Vieira do Nascimento, D., Mutize, T. y Roser Chinchilla, J. F. (2022). Acceso universal a la educación superior: Tendencias, barreras y factores impulsores. Educación Superior y Sociedad, 34(1), 642–667. https://doi.org/10.54674/ess.v34i1.437
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.