An epistemology of pedagogy is possible?

Authors

Keywords:

epistemology, pedagogy, object of study, research methods, historicity

Abstract

This essay is the product of a detailed review of the epistemology of pedagogy. Throughout years of training, updating, and teaching practice, teachers are challenged in the constant search for all possible ways to teach, so that students learn in a meaningful and realistic way, for life. Thus, teachers must answer a series of questions: What does it mean to be a teacher? What and how do we teach? How do we move from a traditional and routine framework to a more innovative, humane, and consistent with current needs in the training field? Therefore, a journey will be undertaken that conceives epistemology as the basis for the construction of pedagogical knowledge. In addition, the characteristics that position pedagogy as a science are described; how it is conceptually defined; and how it raises its object of study, methods, validity, and historicity to present its theories or knowledge. A brief theoretical basis of the articles and texts analyzed is provided. Likewise, the author's personal analysis, to validate with this essay, the collaborative learning developed by facilitators, colleagues, and students in her journey as a teaching professional.

Author Biography

Rebeca Lorenzana Flores, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Posee una Maestría en Gestión de la Calidad Total, obtenida con distinción Magna Cum Laude en la Universidad Católica de Honduras (UNICAH). Asimismo, es Licenciada en Pedagogía con orientación en Planeamiento y Administración de la Educación, título obtenido en la Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH). Desde el 2018 se desempeña como Coordinadora General del Centro Regional Universitario de Juticalpa de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, ubicado en Juticalpa, Olancho.

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (2010). Historia de la pedagogía. Fondo de la Cultura Económica.

Aldana, C. (2005). Pedagogía para nuestro tiempo. Enfoque vivencial para estudiantes. Editorial Piedra Santa.

Banchio, L. (s. f.). La educación según Platón. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24555w/La_educacion_segun_Platon.pdf

Bisquerra Alzina, R. B. (2004). Metodología de la investigación educativa (Vol. 1). Editorial La Muralla.

Boom, A., Ruiz, A., y Vargas, G. (2020). Epistemología de la pedagogía. Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá.

Caiceo Escudero, J. (2018). El porqué del desarrollo insuficiente de la filosofía de las ciencias sociales. El Futuro del Pasado, 9, 393-418. https://doi.org/10.14516/fdp.2018.009.001.014

Calzadilla, R. (2004). La pedagogía como ciencia humanista: conocimiento de síntesis, complejidad y pluridisciplinariedad. Revista de Pedagogía, 25(72), 123-148. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922004000100005

Caride, J. A. (2018). Las fronteras de la Pedagogía Social: perspectivas científica e histórica (Vol.6). Editorial Gedisa.

Comenio, J. (1998). Didáctica Magna (8ª ed.). Editorial Porrúa.

Juárez, J. y Salinas, S. (2020). La epistemología en las ciencias sociales. https://www.perio.unlp.edu.ar/catedras/mis/wpcontent/uploads/sites/126/2020/04/juarez_nunez.pdf

López Hurtado, J., Esteba Boronat, M., Rosés, M. A., Chávez, J., Valera, O. y Ruíz Aguilera, R. (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica, en Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

López Rengifo, C. F., Piñas Rivera, L. C., Asencios Trujillo, L., Gallegos Espinoza, D., Asencios Trujillo, L. V. Aguirre Chávez, F., del Valle González, J. R., Villarreal Magán, P. C. y Romero García, L. A. (2021). Epistemología aplicada a la investigación pedagógica. Una mirada a la realidad universitaria peruana. Voces de la Educación: Nosótrica Ediciones.

Michel Salazar, J. A. (2006). Sobre el estatuto epistemológico de las ciencias de la educación. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (11), 139-157. https://www.redalyc.org/pdf/652/65201107.pdf

Moreno Mejías, Y. C. (2018). Epistemología y Pedagogía… Consideraciones. Revista Scientific, 3(9), 362–372. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.9.20.362-372

Najmanovich, D. y Lucano, M. (2008). Epistemología para principiantes. Evagraf S. A. https://inie.ucr.ac.cr/descarga/KOHA-PDF/Epistemologia_Para_Principiantes.pdf

Nassif, R. (1975). Pedagogía general. Editorial Cincel.

Nolla Cao, N. (1997). Etnografía: una alternativa más en la investigación pedagógica. Educación médica superior, 11(2), 107-115. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21411997000200005

Porlán Ariza, R., Rivero García, A. y Martín del Pozo, R. (1998). Conocimiento Profesional y Epistemología de los Profesores, II: Estudios Empíricos y Conclusiones. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 16(2), 271-288. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21534

Rodríguez, V. (2017). Pedagogía: teoría grupos humanos. Editorial Trillas.

Rojano, J. (2008). Conceptos Básicos en Pedagogía. REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 36-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=12276

Vega Román, E. A. (2018). ¿Pedagogía o ciencias de la educación? Una lucha epistemológica. Revista Boletín REDIPE, 7(9), 56-62. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/561

Published

09-12-2025

How to Cite

Lorenzana Flores, R. (2025). An epistemology of pedagogy is possible?. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(54), 113–130. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/243

Issue

Section

Essays