Emotional Intelligence and Academic Performance in Last Year Psychology Students of a Public University of Valle de Sula, Honduras

Authors

Keywords:

emotional intelligence, academic performance, university students, psychology

Abstract

Emotional intelligence has become especially important in recent decades, due to the impact that socioeconomic demands have on people and that consequently have repercussions on the physical and mental health and family stability of individuals. Students arrive at educational centers loaded with a variety of conflicts that exacerbate their ability to cope, which can affect their academic performance. Faced with this reality, research on emotional intelligence and academic performance was conducted; with the aim of analyzing whether there is a significant relationship between both variables and describing the dimensions of emotional intelligence in university students. This study was conducted using a quantitative approach, with a descriptive-correlational scope, a non-experimental cross-sectional, correlational design and with a convenience sample made up of 71 psychology students from the National Autonomous University of Honduras Valle de Sula, attending the last class of the career. The results show that there is no significant relationship between emotional intelligence and its dimensions (attention to feelings, emotional clarity, repair of emotions) with academic performance.

Author Biographies

Carmen María Zúniga Valle, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras, Máster en Psicología con orientación Educativa por la Universidad Católica de Honduras campus San Pedro y San Pablo, actualmente pasante en última fase del doctorado en Psicología Clínica en UNINI, México. Alrededor de 20 años de experiencia en el área de docencia a nivel superior en grado y postgrado. Docente de la carrera de Psicología en UNAH VS.

Zuly Marlene Fernández López, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras, máster en Psicología con orientación Clínica por la Universidad Católica de Honduras campus San Pedro y San Pablo, pasante del doctorado en Psicología Industrial. Amplia experiencia en psicología industrial y docencia a nivel superior en grado y postgrado, actualmente labora como docente de la carrera de Psicología de la UNAH VS.

Alba Luz Zelaya Guardado, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciada en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras, máster en Psicología con orientación Social por la Universidad Católica de Honduras campus San Pedro y San Pablo, actualmente pasante del doctorado en Psicología Social. Experiencia en el área de docencia a nivel superior en grado y postgrado, actualmente docente de la carrera de Psicología de la UNAH VS.

Abelina Mejía Velásquez, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciada en Psicología, máster en Psicología con orientación Clínica. Con amplia experiencia en el área de Psicología Industrial en la gestión y consultoría del talento humano, docente a nivel superior en grado y postgrado, actualmente docente de la carrera de Psicología de la UNAH VS, ha participado en varias investigaciones.

Carmen Siomara López Santos, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciada en Psicología por la Universidad Católica de Honduras campus San Pedro y San Pablo, máster en Psicología con orientación Educativa en la misma universidad. Experiencia en el área de la psicología social y en docencia a nivel superior en grado y postgrado, actualmente docente de la carrera de Psicología de la UNAH VS.

Published

07-12-2022

How to Cite

Zúniga Valle, C. M., Fernández López, Z. M., Zelaya Guardado, A. L., Mejía Velásquez, A., & López Santos, C. S. (2022). Emotional Intelligence and Academic Performance in Last Year Psychology Students of a Public University of Valle de Sula, Honduras. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 29(48), 34–51. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/154

Issue

Section

Articles