Poder, disciplina y preconcepto: la constitución del individuo

Authors

Keywords:

poder, disciplina, preconcepto, jerarquía escolar, personalidad autoritaria

Abstract

The objective of this article is to investigate, through literature review, if the power relationship present in the current school hierarchy, between the actor of the school preconcept (teacher / student) and its victim (teacher / student), comes from ancient institutional disciplinary mechanisms of the seventeenth and eighteenth century, which applied power and discipline, in search of a more correct society. Various conceptions of power, discipline and prejudice will be analyzed; and how these interact and influence throughout the life cycle of the subject, channeling from childhood the behavior of a future man with an authoritarian personality, dominated by the cultural environment in pursuit of a productive society.

Author Biographies

José Leon Crochick, Universidade Federal de São Paulo

Profesor titular del Instituto de Psicología de la USP de 2006 hasta 2018. Tiene una beca de Productividad Investigadora del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico y recibe recursos de esta Agencia de Promoción para la investigación sobre el acoso escolar, Desde 2019 es profesor invitado, contratado por UNIFESP, para trabajar en el Programa de Posgrado en Educación y salud en la infancia y la adolescencia.

Roxana Elizabeth González, Universidad Nacional de Avellaneda

Directora en AFYAM (Actividad Física y Adulto Mayor) desde 2016 hasta la actualidad. Profesora del Departamento de Salud y Actividad Física de la Universidad Nacional de Avellaneda (UNDAV), desde 2016 hasta la actualidad. Magíster en Psicogerontología; Especialista en Psicogerontología; Licenciada en Actividad Física y Deporte.

Horacio Martín Ferber, Universidad de Buenos Aires

Doctor en Psicología Social, Master en Sociología. Psicólogo, Psicopedagógo, Profo. en Ciencias de la Educación. Profesor Universitario en distintas instituciones argentinas: Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de Lomas de Zamora y Universidad Nacional de Avellaneda

Published

07-12-2021

How to Cite

Leon Crochick, J., González, R. E., & Martín Ferber, H. . (2021). Poder, disciplina y preconcepto: la constitución del individuo. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 28(46), 133–156. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/132

Issue

Section

Essays