Showcases on the knowledge of bodies.

The case of the VIII Pan American Congress of Physical Education, Mexico 1982

Authors

Keywords:

congress; physical education; knowledge; experts; institutions; Mexico

Abstract

: The following work analyzes, from a socio-historical perspective with emphasis on the social history of knowledge and experts, the VIII Pan American Congress of Physical Education held in Mexico in 1982. It focuses the investigation on the knowledge transmitted, the function of the experts and the role of institutions in the congress. Among the continuities, the rejection of ‘sports championship’ and the need to distinguish sport from physical education stand out. Among the discontinuities, a new discourse on sport and gender equality is noted. In the circulation of these discourses, experts and international institutions played a fundamental role.

Author Biography

Pablo Scharagrodsky, Universidad Nacional de Quilmes

Es Doctor en Ciencias Sociales y Humanas por la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ). Master en Ciencias Sociales con Orientación en Educación (FLACSO, Argentina). Licenciado y Profesor en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Es docente investigador en la Universidad de Quilmes en la Licenciatura en Educación. Co-director del Programa de investigación denominado “Discursos, prácticas e instituciones educativas” en la UNQ. Además, es docente en la FHCE, UNLP. Sus temas de investigación son la historia de la educación, las problemáticas sobre el cuerpo, las pedagogías feministas y los estudios género.

Published

07-12-2021

How to Cite

Scharagrodsky, P. (2021). Showcases on the knowledge of bodies.: The case of the VIII Pan American Congress of Physical Education, Mexico 1982. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 28(46), 41–62. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/130

Issue

Section

Articles