Burnout syndrome and existential fullness in teachers in El Progreso, Yoro
Keywords:
burnout, existential plenitude, teachers, public sector, private sectorAbstract
The purpose of this research was to analyze the relationship between burnout syndrome and existential fullness of secondary school teachers in El Progreso, Yoro; To achieve this, the prevalence of the syndrome was determined and comparisons of the levels of burnout and existential fullness were established between teachers in the public and private sectors; Likewise, it was investigated whether there was any relationship between both variables. It is concluded that burnout is present and that those over forty years of age, from both sectors, are the ones who are situated in a higher percentage at the low level on the existential fullness scale. On the other hand, it was not possible to statistically confirm a direct relationship between burnout syndrome and existential fulfillment. The research is quantitative and descriptive-correlational in scope. The data come from a sample of 202 teachers to whom the Maslach Burnout Questionnaire for Teachers (MBI-Ed) and the Längle Existential Scale were applied.
References
Anzules, J., Véliz, I., Vinces, M., & Menéndez, T. (2019). Síndrome de burnout: Un riesgo psicosocial en la atención médica. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. SALUD Y VIDA, 3(6), 1-21. https://fundacionkoinonia.com.ve/ojs/index.php/saludyvida/article/view/393
Bonilla, P. S., & Jovel, L. E. (2017). Síndrome de Burnout en estudiantes del Post grado de Pediatría. Acta Pediátrica Hondureña, 7(2), 631-640. https://doi.org/10.5377/pediatrica.v7i2.6958
Botero, C. (2012). Riesgo psicosocial intralaboral y “burnout” en docentes universitarios de algunos países latinoamericanos. Cuadernos de Administración, 28(48), 117-132. Recuperado el 13 de Enero de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5006545
Buzzetti, M. (2005). Validación del Maslach Burnout Inventory (MBI) en dirigentes del colegio de profesores A.G. de Chile. Universidad de Chile, Santiago. Obtenido de www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2005/buzzetti_m/sources/buzzetti_m.pdf
Carlin, M., & Garcés de los Fayos Ruiz, E. J. (Enero de 2010). El síndrome de burnout: Evolución histórica desde el contexto laboral al ámbito deportivo. Anales de Psicología, 26(1), 169-180. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/167/16713758020.pdf
Colon, M., Caraccioli, Y., & Joselyne, P. (2009). Síndrome de Burnout, en personal de salud; Hospitales Nacionales. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 6(1), 26-34. Obtenido de http://cidbimena.desastres.hn/RFCM/pdf/2009/pdf/RFCMVol6-1-2009.pdf
Contreras Romero, G. J., Veytia López, M., & Huitrón Bravo, G. (2009). Detección del trastorno depresivo en profesores universitarios. Psicología y Salud, 19 (1), 133-139. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/291/29111983013.pdf
Fidalgo Vega, M. (2000). Instituto Nacional de Seguridad y Salud en el Trabajo. Obtenido de https://www.insst.es/documents/94886/327446/ntp_704.pdf/9a205bee-9bd7-4221-a1ae-39b737974768
Frankl, V. E. (1991). El hombre en busca de sentido (Duodécima ed.). Barcelona, España: Editorial Herder. Obtenido de http://www.peofoundation.org/uploaded/content/article/1060602139.pdf
Gil-Monte, P., Viotti, S., & Converso, D. (2017). Propiedades psicométricas del «Cuestionario para el Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo» (CESQT) en profesionales de la salud italianos: una perspectiva de género. Revista Liberabit, 2(23), 153-169. https://doi.org/10.24265/liberabit.2017.v23n2.01
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México , Distrito Federal, México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Längle, A. (2006). El burnout (desgaste profesional), sentido existencial y posibilidades de prevención. Revista de Psicología UCA, 2(3), 5-26. Obtenido de https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/6129/1/burnout-sentido-existencial-prevencion-langle.pdf
Marqués, A., Lima, M., & López, A. (2005). Fuentes de estrés, burnout y estrategias de coping en profesores portugueses. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 125-143.
Olivares, V. (2016). Laudatio: Dra. Christina Maslach. Ciencia y Trabajo (58), 59-63. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/cyt/v19n58/0718-2449-cyt-19-58-00059.pdf
Páramo, M. d., García, C., Casanova, J., Asid, M. L., Cardigni, M. d., & Bravín, M. J. (2016). Escala Existencial Adaptación y validación mendocina. Mendoza, Mendoza, Argentina.
Reyes Cerrato, V. (2012). Síndrome de Burnout en trabajadores de la Clínica Periférica Tepeaca, Instituto Hondureño de Seguridad Social, Enero-Junio. Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Centro de Investigaciones y Estudios de la Salud, Escuela de Salud Pública de Nicaragua, Ocotal. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/7422/1/t664.pdf
Reyes, A., Medina, M. T., Mesa, X., Paredes, Y., Barahona, Y., & Sierra, M. (2012). Estudio de síndrome de “Burnout”, depresión y factores asociados en los practicantes internos del Hospital Escuela. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 9(1), 14-20. Obtenido de http://www.bvs.hn/RFCM/pdf/2012/html/RFCMVol9-1-2012.html
Reyes, T., Díaz, C., Américo, R., Erazo, G., & Aguilera, R. (2007). Prevalencia del síndrome de burnout en médicos residentes de los post-grados de medicina. Revista Médica de los Postgrados de Medicina UNAH, 10 (1). Obtenido de http://www.bvs.hn/RMP/pdf/2007/pdf/Vol10-S-2007-34.pdf
Rodríguez, A. (2012). Carga laboral y sd Burnout en personal médico. Unidad de emergencia, Hospital Reginal (sic), Instituto Hondureño Seguridad Social. San Pedro Sula-Honduras marzo 2012. Tesis de maestría , Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Centro de Investigaciones y Estudios de la Salud; Escuela de Salud Pública de Nicaragua, Ocotal. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/7597/1/t708.pdf
Santos, A. (2012). Síndrome de Burnout en personal de enfermería que labora en el Hospital Nacional Psiquiátrico Santa Rosita, Támara-Francisco Morazán Honduras primer semestre 2012. Tesis Maestría, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Centro de Investigaciones y Estudios de la Salud, Managua. Obtenido de https://repositorio.unan.edu.ni/7573/1/t693.pdf
Sotomayor, E. A. (2017). Cirugía bariátrica, una aproximación desde el Análisis Existencial. Tesis de licenciatura, Universidad del Aconcagua, Facultad de Psicología, Mendoza. Obtenido de http://bibliotecadigital.uda.edu.ar/objetos_digitales/753/tesis-5590-cirugia.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.