Construction of a scale of beliefs and practices on teacher professional development in Honduras

Authors

Keywords:

teacher professional development, teacher beliefs, teaching practices, measurement, validity

Abstract

This article presents the results of a study that aimed to construct and validate a scale to assess beliefs and practices regarding teachers' professional development within the framework of a continuing education project on the Peer Tutoring methodology, implemented in rural schools in Honduras during 2024. The methodology used included a content validity study with 14 expert judges to evaluate the relevance of the items and a pilot test applied to 401 in-service teachers, to determine the reliability and construct validity of the scale, through Exploratory Factor Analysis. The results reveal that the scale measures teachers' beliefs and practices through seven dimensions: beliefs about peer tutoring for teachers' professional development, beliefs about teaching, beliefs about teaching, beliefs about learning, learning community, reflective practice, community of practice, and inquiry. Finally, it is concluded that the designed scale showed content validity (average RVC 0.76 and Aiken's V 0.81), construct validity and reliability (Cronbach's α = 0.969 and ω = 0.968).

Author Biographies

Carla Leticia Paz Delgado, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Es licenciada en Educación Especial y magíster en Investigación Educativa por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM). Posee un doctorado en Investigación Educativa: Enseñanza y Aprendizaje por la Universidad de Alicante, España. Es especialista en Investigación en el Fenómeno de las Drogas por la Universidad de San Pablo, Brasil. Se ha desempeñado como Coordinadora de Investigación del Instituto de Investigación y Evaluación Educativas y Sociales (INIEES) de la UPNFM, Directora del Centro de Investigación e Innovación Educativas, CIIE. Actualmente es Directora de Desarrollo Curricular y Docente-Investigadora de la Carrera de Educación Especial de la UPNFM.

Lorenzo Eusebio Estrada Escoto, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Licenciado en Educación Comercial por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM) y Máster en Administración de Empresas por la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Posee un Doctorado en Ciencias de la Empresa de la Universidad de Murcia, España. Se ha desempeñado como Docente en el Centro de Investigación e Innovación Educativas (CIIE), Docente en el Departamento de Educación Comercial, Director de Planificación y Presupuesto. Actualmente ejerce como Director de la Fundación de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán de Honduras.

María Josefina Aurtenechea Sáez, Fundación Educación 2020

Líder de Proyectos en la Fundación Educación 2020, con un rol estratégico en el diseño, implementación, evaluación y escalamiento de iniciativas como Tutoría entre Pares y Aprendizaje Basado en Proyectos. Ha trabajado en procesos de acompañamiento a escuelas y en diversos niveles del sistema educativo, liderando proyectos de estudio y sistematización, con énfasis en la movilización de conocimiento. Su labor busca incidir en decisiones políticas y técnicas que permitan avanzar hacia un sistema educativo más justo, participativo, pertinente y centrado en los aprendizajes.

References

Álvarez Valdés, C. y Araneda Quiroz, D. (2024). Tutorías entre pares como promotoras de desarrollo profesional docente: transformación de prácticas y creencias en docentes de escuelas de Nicaragua y Honduras. Perspectiva Educacional: Formación de Profesores, 63(3), 141–163. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.63-Iss.3-Art.1527

Asensio Muñoz, I. y Ruiz de Miguel, C. (2017). Medida y evaluación de las creencias sobre la profesión de los maestros en formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 79. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.265231

Avalos, B. (2011). Teacher professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10–20. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007

Bandalos, D. L. y Finney, S. J. (2018). Factor Analysis. En G. R. Hancock, L. M. Stapleton y R. O. Mueller (Eds.), The Reviewer’s Guide to Quantitative Methods in the Social Sciences (pp. 98–122). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315755649-8

Benjamin, J. (21-25 de abril de 2003). Revision and Validation of the Revised Teacher Beliefs Survey. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED476126.pdf

Cámara, G. (2020). Pedagogía que aprende de su práctica. Redes de Tutoría.

Carro Olvera, A. y Lima Gutiérrez, J. A. (2024). Del modelo neoliberal a la nueva escuela mexicana: Referentes teóricos, técnicos e ideológicos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 29(103), 987–1000. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/11/12

Cordingley, P., Bell, M., Rundell, B. y Evans, D. (2003). The impact of collaborative Continuing Professional Development (CPD) on classroom teaching and learning. EPPI-Centre: Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London. https://eppi.ioe.ac.uk/cms/Portals/0/PDF%20reviews%20and%20summaries/CPD_rv1.pdf

Darling Hammond, L., Hyler, M. E., y Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.

Davini, M. C. (2015). La formación en la práctica docente (1a ed.). Paidós.

Educación 2020. (2023). Modelo de escalabilidad de una innovación pedagógica basada en Tutorías entre Pares: Adaptación y Escalamiento de la Tutoría Entre Pares para Profesores y Líderes Escolares para una Educación Rural Equitativa. https://tepa.educacion2020.cl/wp-content/uploads/2023/09/Modelo-de-escalabilidad-V.1-digital.pdf

Educación 2020 y CENTRE-UC. (2019). Informe de Evaluación de Resultados de Proyecto Red 50. Santiago.

Faghihi, G. y Anani Sarab, M. R. (2016). Teachers as Reflective Practitioners: A Survey on Iranian English Teachers’reflective Practice. Journal of Teaching Language Skills, 34(4), 57–86. https://doi.org/10.22099/jtls.2016.3659

García, C. y Vaillant, D. (2010). Desarrollo profesional docente: ¿cómo se aprende a enseñar? Educación hoy estudios: Vol. 115. Narcea.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (11.0 Update (4th Edition)). Allyn & Bacon.

González-Weil, C., Gómez Waring, M., Ahumada Albayay, G., Bravo González, P., Salinas Tapia, E., Avilés Cisternas, D.,

Pérez, J. L. y Santana Valenzuela, J. (2014). Principios de Desarrollo Profesional Docente construidos por y para Profesores de Ciencia: Una propuesta sustentable que emerge desde la indagación de las propias prácticas. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40(Especial), 105–126. https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000200007

Hart, S., Dixon, A., Drummond, M. J. y McIntyre, D. (2004). Learning without limits. Maidenhead: Open University Press

Hofman, R. H. y Dijkstra, B. J. (2010). Effective teacher professionalization in networks? Teaching and Teacher Education, 26(4), 1031–1040. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.046

Monarca, H., Mera-Clavijo, A., Álvarez-López, G. y Gorostiaga, J. M. (2024). Posiciones sobre profesionalización docente en el discurso de los organismos internacionales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 29(102), 509–533. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/217/415

Mouza, C. (2009). Does Research-Based Professional Development Make a Difference? A Longitudinal Investigation of Teacher Learning in Technology Integration. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education, 111(5), 1195–1241. https://doi.org/10.1177/016146810911100502

Nian, Z. (2020). To Promote the Development of Teachers’ Teaching Beliefs from Reflective Teaching. Open Journal of Social Sciences, 08(11), 120–126. https://doi.org/10.4236/jss.2020.811012

Penfield, R. D. y Giacobbi, J. P. R. (2004). Applying a Score Confidence Interval to Aiken's Item Content-Relevance Index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213–225. https://doi.org/10.1207/s15327841mpee0804_3

Solis, C. A. (2015). Beliefs about teaching and learning in university teachers: revision of some studies. Propósitos y Representaciones, 3(2), 245–260. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83

Tristán-López, A. (2008). Modificación al modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. Avances en Medición, 6(1), 37–48. https://www.academia.edu/98121155/Modificaci%C3%B3n_al_modelo_de_Lawshe_para_el_dictamen_cuantitativo_de_la_validez_de_contenido_de_un_instrumento_objetivo

Vargas, S., Narea, M. y Torres-Irribarra, D. (2021). Creencias Epistemológicas en Profesores y su Relación con el Desarrollo Profesional desde la Evaluación Docente. Psykhe (Santiago), 30(2). https://doi.org/10.7764/psykhe.2019.21809

Verloop, N. (2003). De leraar (The teacher), in Verloop, N. and Lowyck, J. (Eds), Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals (Science of Teaching. A Knowledge Base for Professionals), Wolters-Noordhoff, Groningen, 195–228.

Vries, S. de, van de Grift, W. J. y Jansen, E. P. (2013). Teachers’ beliefs and continuing professional development. Journal of Educational Administration, 51(2), 213–231. https://doi.org/10.1108/09578231311304715

Zonoubi, R., Eslami Rasekh, A. y Tavakoli, M. (2017). Efl teacher self-efficacy development in professional learning communities. System, 66, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.system.2017.03.003

Published

09-12-2025

How to Cite

Paz Delgado, C. L., Estrada Escoto, L. E., & Aurtenechea Sáez, M. J. (2025). Construction of a scale of beliefs and practices on teacher professional development in Honduras. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(54), 35–58. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/336

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.