Progress and challenges of national evaluation students’ performance in Guatemala

Authors

Keywords:

educational quality, evaluation, academic performance test, citizenship, multiculturalism

Abstract

One of the expressions of globalization in the field of formal education has been the reduction of educational quality to an expression of the results of school performance in the areas of mathematics and reading comprehension as basic codes of access to the neoliberal economic system. In Guatemala, this dynamic has not been the exception, putting at risk basic elements of citizen formation within the framework of a multicultural society and with a history that demands the recognition of differences. Despite the Peace Agreements, the globalizing model was imposed against the efforts of establishing a relevant and relevant education to Guatemalan society, imposing quality parameters that restrict the construction of multicultural citizenships. This article takes stock and examines quality policies and the evaluation of school performance in Guatemala.

References

Chávez, J. (1989). Evaluación de logros en idioma español y matemática de los alumnos de sexto grado de primaria en Guatemala. Guatemala: Instituto de investigación y mejoramiento educativo- IME-USAC.

Comisión Centroamericana para la Reforma Educativa (2000). Mañana es muy tarde. Chile: PREAL. Recuperado de http://1m1nttzpbhl3wbhhgahbu4ix.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/11/2000-Ma%C3%B1ana-es-Muy-Tarde-Comisi%C3%B3n-Centroamericana-para-la-Reforma-Educativa.pdf

Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa (2018). Guatemala en PISA-D. Recuperado de https://www.mineduc.gob.gt/digeduca/documents/pisa/InformePISADGuatemala.pdf

Fortín, A. (2013). Evaluación Educativa Estandarizada en Guatemala: Un camino recorrido, un camino por recorrer. Guatemala: Ministerio de Educación.

Instituto Nacional de Estadística. (2014). Encuesta nacional de Condiciones de Vida. Guatemala: Gobierno de Guatemala.

Ministerio de Educación. (1988). Bases y elementos para la adecuación curricular. Guatemala: CENALTEX.

Ministerio de Educación. (1999). Programa nacional de Evaluación del Rendimiento Escolar. Guatemala: Universidad del Valle de Guatemala.

Ministerio de Educación. (2008). Cultura de Evaluación. Boletín 1 Ajetab’al, p.3. Recuperado de http://www.mineduc.gob.gt/digeduca

Ministerio de Educación. (2010). La repitencia en primer grado, factores que influyen e impacto en los grados siguientes. Guatemala: Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa.

Ministerio de Educación (2013). Acuerdo Ministerial 1703-2013 Creación del Sistema Nacional de Indicadores. Recuperado de http://www.mineduc.gob.gt/portal/contenido/menu_lateral/leyes_y_acuerdos/leyes_educativas/documents/06_Acuerdos_Varios_2013/1703-2013%20Crear%20Sistema%20Nacional%20de%20Indicadores%20Educativos%20-SNIE-.pdf

Ministerio de Educación. (2017). Informe de Factores Asociados al rendimiento de los estudiantes en la evaluación de primaria. Guatemala: Dirección General de Evaluación e Investigación Educativa.

Ministerio de Educación (2019). Acuerdo Ministerial 493-2019 Creación del Sistema de Indicadores Técnico-Pedagógicos de pertinencia cultural y lingüística. Recuperado de https://leyes.infile.com/index.php?id=182&id_publicacion=79139

OREALC. (2013). Factores asociados al aprendizaje en el SERCE: análisis de los factores latentes y su vínculo con los resultados académicos de los niños. Oficina de Santiago: Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación.

Published

04-11-2019 — Updated on 24-07-2020

Versions

How to Cite

Argueta Hernández, B. (2020). Progress and challenges of national evaluation students’ performance in Guatemala. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 26(42), 11–24. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/64 (Original work published November 4, 2019)

Issue

Section

Articles