Integration of artificial intelligence in the pedagogical mediation of Commercial Education: opportunities and challenges

Authors

Keywords:

education, educational technology, artificial intelligence, pedagogical innovation, commercial education

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has gained significant relevance in contemporary education, particularly among digital native students. This essay examines its integration into the pedagogical mediation of Commercial Education; a discipline focused on the training of administrative professionals. Through a pedagogical approach and a documentary analysis methodology, the essay reflects on the relevance of using AI in teaching and learning processes. It is argued that this technology can become a strategic tool when applied based on sound didactic principles and a critical perspective. The reviewed literature highlights benefits such as personalized learning, access to innovative resources, and task optimization. However, its implementation requires well-trained teachers and a clear ethical framework. The study concludes that incorporating AI into Commercial Education necessitates clearly defined pedagogical objectives, fosters meaningful learning, and develops digital competencies. This text offers a critical perspective on the challenges and opportunities posed by the digital transformation of education.

Author Biographies

Brandon Solís Chaverri, Universidad Nacional, Heredia

Máster en Currículum y Docencia Universitaria, licenciado en Educación Comercial. Editor de la Revista rESPaldo: Revista Internacional en Administración de Oficinas y Educación Comercial. Además, académico, proyectista e investigador de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. También es académico en la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.

Norieth Guillén Cordero, Universidad Nacional, Heredia

Máster en Administración Educativa, licenciada en Educación Comercial con énfasis en Investigación, Licenciada en Administración de Empresas, especialista en Mediación de Entornos Virtuales de Aprendizaje, coordinadora de las Comisiones Curriculares de las carreras Administración de Oficinas y Educación Comercial. Además, académica, proyectista e investigadora de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

References

Alfaro Ramírez, A. (2022). Dictamen sobre el rediseño del bachillerato en educación comercial con salida lateral de diplomado en educación comercial y la licenciatura en educación comercial de la Universidad Nacional. CONARE - OPES. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8438

Álvarez Sánchez, D. L. (2024). Las perspectivas de la enseñanza en la era de la inteligencia artificial. Revista Ensayos Pedagógicos, 19(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/rep.19-2.6

Aparicio Gómez, A. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217-230. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Araya Muñoz, I. (2012). Construyendo el perfil por competencias para el profesional en Educación Comercial. Revista Electrónica Educare, 16(3), 203-226. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194124728012

Bernal, M., Gómez, M., y Iodice, R. (2019). Interacción conceptual entre el pensamiento crítico y metacognición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 193–217. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.11

Brazdil, P. y Jorge, A. (Eds.). (2001). Progress in Artificial Intelligence: Knowledge Extraction, Multi-agent Systems, Logic Programming, and Constraint Solving. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-45329-6

Carbonell Alcocer, A., Sánchez Acedo, A., Benítez Aranda, N. y Gertrudix, M. (2024). Impacto de la Inteligencia Artificial Generativa en la eficiencia, calidad e innovación en la producción de Recursos Educativos Abiertos para MOOCS. Comunicación Y Sociedad, 1–31. https://doi.org/10.32870/cys.v2025.8784

Corrales-Escalante, X. y Hernández-Chaves, C. (2020). Formación inicial docente de la carrera Educación Comercial: aportes desde la Educación Superior Universitaria Costarricense. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 91-104. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2829

Cruz, F., García, I., Martínez, J., Ruiz, A., Ruiz, P., Sánchez, A. y Turro, C. (2024). La Inteligencia Artificial Generativa en la Docencia Universitaria. Crue Universidades Españolas. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2024/03/Crue-Digitalizacion_IA-Generativa.pdf?fbclid=IwY2xjawIg4ahleHRuA2FlbQIxMAABHa4ABCdUG49Z70TN1FoSlgOa7WkZiTm_v4l0sHwaxARF36CSfrRcmPTCMA_aem_muwDdl7YVeRXMLDibJ3yNQ

Ferrarelli, M. (2024). Inteligencia Artificial y Educación: Insumos para su abordaje desde Iberoamérica. Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/inteligencia-artificial-y-educacion-insumos-para-su-abordaje-desde-iberoamerica/

Gallent Torres , C., Arenas, B., Vallespir, M., y Foltýnek, T. (2024). Inteligencia Artificial en educación: entre riesgos y potencialidades. Práxis Educativa, 19(1), 1–29. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.23760.083

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1999). La mediación pedagógica: Apuntes para una educación a distancia alternativa. La Crujía.

Incio Flores, F. A., Capuñay Sánchez, D. L., Estela Urbina, R. O., Valles Coral, M. A., Vergara Medrano, S. E. y Elera Gonzales, D. G. (2021). Inteligencia artificial en educación: una revisión de la literatura en revistas científicas internacionales. Apuntes Universitarios, 12(1), 353–372. https://doi.org/10.17162/au.v12i1.974

López de la Cruz, E. y Escobedo, F. (2021). El conectivismo, el nuevo paradigma del aprendizaje. Desafíos, 12(1); 67-73. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259

McCoy, G. (2017). Conocer el desempeño profesional de los graduados de la carrera Educación Comercial de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua UNAN Managua, durante el año 2016. [Tesis para optar por el grado de licenciatura en Educación Comercial, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua]. Repositorio UNAN. https://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/7939/1/97607.pdf

Medina Márquez, N. A. (2005). El modelo curricular de la carrera de educación comercial en el Centro Universitario Regional de San Pedro Sula de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. Un análisis del currículo prescrito y de la práctica pedagógica. [Tesis para optar por el grado de máster en currículo, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán]. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-modelo-curricular-de-la-carrera-de-educacion-comercial-en-el-centro-universitario-regional-de-san-pedro-sula-de-la-universidad-pedagogica-nacional-francisco-morazan-un-analisis-del-curriculo-prescrito-y-de-la-practica-pedagogica/

Ministerio de Educación Pública. (2021). Orientaciones de mediación pedagógica para la educación combinada. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-07/orientaciones-mediacion-pedagogica-educacion-combinada.pdf

Mollick, E. y Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven Approaches for Students, with Prompts. Documento de investigación de la Wharton School. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4475995

Peñafiel-Jurado, R., Márquez-Márquez, N. y Guamán-Villa, I. (2024). Inteligencia artificial en la educación: Revisión sistemática de perspectivas, beneficios y desafíos en la práctica docente. South American Research Journal, 4(2), 5–15. https://doi.org/10.5281/zenodo.14507789

Rivera, Y. (2008). Curriculum y metodología en la enseñanza de educación comercial y mercadeo. Publicaciones Puertorriqueñas.

Rodríguez, A. (2020). Pasado, presente y futuro de la Educación Comercial: retos para transformar el currículo mediante el mejoramiento continuo. I Congreso Internacional y VII Congreso Nacional en Educación Comercial: Proceso de transformación curricular en función de la mejora continua. (pp. 9-24). EUNA.

Rondon Morel, R., Pacotaipe Delacruz, R., Alarcón Nuñez, E. y Yépez Salvatierra, P. (2024). El Impacto de la Inteligencia Artificial en la Formación Docente. Revista Docentes 2.0, 17(2), 368–375. https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.566

Rubín, C. (2024). La IA en la administración de negocios actual. Cuadernos del CIMBAGE, (26), 61-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9693743

Salas Rueda, R. (2019). Modelo TPACK: ¿Medio para innovar el proceso educativo considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático?. Entreciencias: diálogos en la sociedad del conocimiento, 7(19), 51-66. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.19.67511

Scherer, R., Tondeur, J. y Siddiq, F. (2017). En busca de la validez: prueba de la estructura factorial y la invariancia de la medición de las dimensiones tecnológicas en el modelo de conocimiento tecnológico, pedagógico y de contenido (TPACK). Computers & Education, 112, 1–17. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.04.012

Solís Chaverri, B. y Camacho Chévez, S. (2024). ¿Cuál debería ser el rol de la persona docente universitaria en un modelo pedagógico centrado en la modalidad de aprendizaje virtual? Revista Ensayos Pedagógicos, 19(2), 1-18. http://doi.org/10.15359/rep.19-2.5

UNESCO. (2023). Por qué la tecnología en la educación debe regirse por nuestras propias condiciones. https://www.unesco.org/es/articles/por-que-la-tecnologia-en-la-educacion-debe-regirse-por-nuestras-propias-condiciones#:~:text=Casos%20como%20el%20de%20Per%C3%BA,s%C3%AD%20sola%20no%20garantiza%20la

UNESCO. (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. https://www.unesco.org/es/articles/guia-para-el-uso-de-ia-generativa-en-educacion-e-investigacion

Usart, M. (2023). Tecnologías digitales e inteligencia artificial: evidencias de su efectividad en educación. Innovaciones Educativas, 25(Especial), 7–12. https://doi.org/10.22458/ie.v25iEspecial.5084

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Zapata Ros, M. (2015). Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del “conectivismo.” Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 69-102. https://doi.org/10.14201/eks201516169102

Published

09-12-2025

How to Cite

Solís Chaverri, B., & Guillén Cordero, N. (2025). Integration of artificial intelligence in the pedagogical mediation of Commercial Education: opportunities and challenges. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(54), 131–144. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/343

Issue

Section

Essays