Good Living: review of the development model from the educational perspective
Keywords:
good living, community development, participation, citizenshipAbstract
This study examines the "Good Living" paradigm as an alternative theoretical framework for social development and its potential application in educational innovation. Starting from a critical review of the evolution of international development models, the research analyzes how these conceptions have historically influenced educational practices and citizen education. The work explores the interrelationship between development models, forms of collective relationships and the construction of knowledge, questioning whether current educational paradigms effectively respond to the contemporary needs of society and the environment. Special attention is paid to the fundamental principles of "Good Living", evaluating their ability to inform and transform pedagogical practices. The main variables include the axioms of "Good Living", international development models, and innovative educational practices. The study seeks to contribute to the dialogue on alternative development models and their application in the educational field, offering new perspectives to address the social and environmental challenges of the 21st century.
References
Arteaga Cruz, E. L. (2017). Buen Vivir (Sumak Kawsay): definiciones, crítica e implicaciones en la planificación del desarrollo en Ecuador. Saúde em Debate, 41(114), 907-919. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=406353329020
Choquehuanca Céspedes, D. (2010). Hacia la reconstrucción del Vivir Bien. En América Latina en Movimiento No 452, Sumak Kawsay: Recuperar el sentido de vida (pp. 8-13). ALAI, Quito, Ecuador. https://www.alainet.org/sites/default/files/alai452w.pdf
Comisión Mundial del Medio Ambiente y del Desarrollo. (7 de octubre del 2024). Desarrollo sostenible. https://www.un.org/es/ga/president/65/issues/sustdev.shtml
De Sousa Santos, B. (2010). “Hablamos del Socialismo del Buen Vivir”. En América Latina en Movimiento No 452, Sumak Kawsay: Recuperar el sentido de vida (pp. 4-7). ALAI, Quito, Ecuador. https://www.alainet.org/sites/default/files/alai452w.pdf
De Sousa Santos, B. (2019). Educación para otro mundo posible. CLACSO.
Escobar, A. (1995). Encountering Development: the Making and Unmaking of the Third World. Princeton University Press.
Esteva, G. (2009). Más allá del desarrollo: la buena vida. ALAI.
Fernández Fernández, B. (2015). Educación popular, calidad educativa y “Buen Vivir”. https://buenaeducacion.redclade.org/index.php/articulos/44-articulo-educacion-popular-calidad-educativa-y-buen-vivir
Lander, E. (2010). Estamos viviendo una profunda crisis civilizatoria. En América Latina en Movimiento No 452, Sumak Kawsay: Recuperar el sentido de vida (pp. 1-3). ALAI, Quito, Ecuador. https://www.alainet.org/sites/default/files/alai452w.pdf
Macas, L. (2010). Sumak Kawsay: La vida en plenitud. En América Latina en Movimiento No 452, Sumak Kawsay: Recuperar el sentido de vida (pp. 14-16). ALAI, Quito, Ecuador. https://www.alainet.org/sites/default/files/alai452w.pdf
Meadows, D. H.; Meadows, D. L.; Randers, J. y Behrens, W. (1972) Los límites del crecimiento: informe al Club de Roma sobre el predicamento de la Humanidad. Fondo de Cultura Económica.
Navardeen Pieterse, J. (2001). Development theory: Deconstruction/Reconstruction. SAGE.
Ocampo González, A. (2022). Tarea crítica de la Educación Inclusiva: transformaciones heterológicas, rearticulaciones políticas, acción fronteriza y creación de otros mundos. CELEI.
Ortelli, N. y Sartorello, S. C. (2024). Autonomía, Comunalidad y Buen Vivir: la apuesta por la educación comunitaria indígena en México en J.L. García, S.C. Sartorello y P. Vommaro (Coords.), Nuevas prácticas, añejas tensiones: alternativaas político-educativas desde el sur. (pp. 23-47). Editorial CLACSO.
Pereira da Silva, F. (2019). Comunalismo nas refundações andinas do século XXI. O sumak kawsay/suma qamaña. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 34(101). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10760029016
Rist, G. (1997). The history of development. From Western Origins to Global Faith. Zed Books.
Sachs, W. (1996). Diccionario del desarrollo. Una guía de conocimiento como poder. PRATEC.
Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.