Risk of addiction to social networks and the Internet of secondary education students
Keywords:
teen, student, social networks, Internet, addiction, nomophobiaAbstract
This study aims to analyze the risk of addiction to social networks and the Internet (SNI), as well as the associated symptoms of addiction, social usage, geek traits, and nomophobia among secondary education students at the selected educational center. The research employed a quantitative approach with a non-experimental, cross-sectional, descriptive design. Data was collected using the Social Networks and Internet Addiction Risk Test, which consists of 29 items. The results revealed that students exhibit a moderate risk of addiction to SNI. This risk is primarily influenced by easy access in various environments, significant time spent on these platforms, and their usage during study and leisure periods. The main reasons for using these platforms include instant communication and social interaction. However, students displayed a low risk of engaging in behaviors linked to explicit content and exhibited symptoms of nomophobia, as the majority do not demonstrate excessive anxiety when separated from their devices.
References
Alzina, R. B., Dorio I., Gómez, J., Latorre, A., Martínez, F., Massot, I., Mateo, J., Sabariego, M., Sans, A., Torrado, M. y Vilá, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.
Aymamí i Sanromà, M. N. (2018). La adicción no es ningún juego. El Ciervo, 67(769), 8-9. https://www.jstor.org/stable/45209493
Boyd, D. M. y Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Carbonell, X., Rosell, M. C. y Oberst, U. (2010). Sobre la adicción a Internet y al teléfono móvil. RES : Revista de Educación Social, 11, (7). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3649885
Carbonell, X., Calvo, F., Panova, T. y Fargues, M. B. (2021). Consideración crítica de las adicciones digitales. Digital Education Review, 39, 4-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8090156
Castellano, J. M. C., Pucha, Á. F., Buestán, M. S. y Vintimilla, A. B. V. (2019). Uso y consumo de las nuevas tecnologías en los estudiantes del CEDFI, Cuenca (Ecuador). Estudios sobre Arte Actual, 7, 219-224. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7067414
Cía, A. H. (2013). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): Un primer paso hacia la inclusión de las adicciones conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes. Revista de Neuro-Psiquiatría, 76(4), 210-217. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=372036946004
Correa, M. S. y Vitaliti, J. M. (2018). ¿Online vs. offline? Estudio sobre las redes sociales personales y las redes sociales virtuales en la cibercultura adolescente actual. Summa Psicológica UST, 15(2), 134-144. https://doi.org/10.18774/448x.2018.15.383
Daza Pinilla, W. (2020). Estado de la adicción a las redes sociales e internet y rendimiento académico. http://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/24424
Echeburúa Odriozola, E. y de Corral Gargallo, P. (1994). Adicciones psicológicas: Más allá de la Metáfora. Clinical and Health, 5(3), 251-258. https://journals.copmadrid.org/clysa/archivos/1994/vol3/arti1.htm
Echeburúa Odriozola, E. y de Corral Gargallo, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto. Adicciones, 22(2), Art. 2, 91-96. https://doi.org/10.20882/adicciones.196
Echeburúa Odriozola, E. (2013). Atrapados en las redes sociales. Crítica, 985, 30-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4264545
Flores Lagla, G. A. F., Chisag, J. C. C., Moreano, J. A. C., Pico, O. A. G. y Pulloquinga, R. H. M. (2017). La influencia de las redes sociales en los estudiantes universitarios. Boletín Redipe, 6(4), 56-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6119348
Fresno Chávez, C. (2018). biblioupnfm—¿Cómo funciona Internet? https://elibro.net/es/lc/biblioupnfm/titulos/36728
Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que botones y teclas. https://www.alfabetizaciondigital.redem.org/wp-content/uploads/2015/07/Alfabetizaci%C3%B3n-digital-Algo-m%C3%A1s-que-botones-y-teclas.pdf
Kuz, A., Falco, M. y Giandini, R. (2016). Análisis de redes sociales: Un caso práctico. Computación y Sistemas, 20(1), 89-106. https://doi.org/10.13053/cys-20-1-2321
Martínez Guerrero, C. A. (2018). Uso de redes sociales en las revistas científicas de la Universidad de Los Andes, Venezuela. E-Ciencias de la Información, 8(1), 32-52. https://doi.org/10.15517/eci.v8i1.28104
Organización Mundial de la Salud. (2022). Salud del adolescente. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health
Organización Panamericana de la Salud / Organización Mundial de la Salud – Región de las Américas. (s.f.). OPS. Abuso de sustancias: https://hia.paho.org/es/tema-de-conocimiento/abuso-de-sustancias
Peris, M. P. (2017). Adicción y erotización en las redes sociales e internet: Diseño y estandarización de la batería en-red. [Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=157427
Peris, M., Maganto, C. y Garaigordobil, M. (2018). Escala de riesgo de adicción-adolescente a las redes sociales e internet: Fiabilidad y validez (ERA-RSI). Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(2), 30-36, https://doi.org/10.21134/rpcna.2018.05.2.4
Prieto Gutiérrez, J. J. y Moreno Cámara, A. (2015). Las redes sociales de Internet ¿una nueva adicción? Revista Argentina de Clínica Psicológica, 24(2), 149-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281946783007.
RAE. (2021). Diccionario de la lengua española | Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/
Ramos Soler, I., López Sánchez, C. y Quiles Soler, M. C. (2017). Adaptación y validación de la Escala de Nomofobia de Yildirim y Correia en estudiantes españoles de la Educación Secundaria Obligatoria. Salud y drogas, 17(2), 201-213. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83952052019
Rosell, M. C. y Brugués, M. L. (1999). Adolescencia y juventud: Prevención y percepción del riesgo al consumo. Revista española de drogodependencias, 2, 118-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5427998
Tomer, C. (2010). World Wide Web (WWW). Encyclopedia of Library and Information Sciences, 7, 5686-5694. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5409847
Vences, N. A. y Segura, R. V. (2011). El desarrollo de la World Wide Web En España: Una aproximación teórica desde sus orígenes hasta su transformación en un medio semántico. Razón y Palabra, 75. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199518706065
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.