Coping strategies and psychological well-being in Psychology students in post pandemic times
Keywords:
coping strategies, psychological well-being, university student, psychologyAbstract
This study explores the relationship between coping strategies and psychological well-being in 256 final year Psychology students at the Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula in times of post-COVID-19 pandemic. A quantitative approach is used, and a non-experimental, transversal, descriptive and correlational design is used. The data were collected using the COPE-28 (Spanish version of Carver's Brief COPE) and the Ryff Psychological Well-being Scale. The results revealed that students predominantly used cognitive coping strategies, especially active coping and planning, while disengagement was less frequent. Regarding social support, emotional support and relief prevailed, the latter being less used. Spiritual coping did not show a significant relationship with psychological well-being, unlike previous studies. On the other hand, the students showed a moderate level of psychological well-being. It is concluded that it is crucial to promote active coping strategies and strengthen support networks in educational environments to improve the mental health of post-pandemic students.
The results revealed that students predominantly used cognitive coping strategies (M= 3.85), especially active coping and planning, while disengagement was less frequent. Regarding social support, emotional support and relief prevailed, the latter being less used. Spiritual coping did not show a significant relationship with psychological well-being, unlike previous studies. On the other hand, the students showed a moderate level of psychological well-being.
It is concluded that it is crucial to promote active coping strategies and strengthen support networks in educational environments to improve the mental health of post-pandemic students.
References
Arias Gallegos, W. L. y Huamaní Cahua, J. C. (2019). Escala de Afrontamiento para Adolescentes de Frydenberg y Lewis aplicada a escolares de nivel secundario de la ciudad de Arequipa. Cátedra Villarreal - Psicología, 2(2), 387–406. https://revistas.unfv.edu.pe/CVFP/article/view/324
Bahamón, M. J., Alarcón Vásquez, Y., Cudris Torres, L., Trejos Herrera, A. M. y Campo Aráuz, L. (2020). Bienestar psicológico en adolescentes colombianos. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 38(5). http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/17404
Barrera Hernández, L. F., Sotelo Castillo, M. A. y Barrera, R. A. (2019). Bienestar psicológico y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación En Psicología, 1(2), 244-251. https://revistacneipne.org/index.php/cneip/article/view/28
Ballesteros, B. P, Medina, A. y Caycedo, C. (2006). El bienestar psicológico definido por asistentes a un servicio de consulta psicológica. Universitas Psychologica, 5(2), 239-258 https://www.redalyc.org/pdf/647/64750204.pdf
Bello Castillo, I., Martínez Camilo, A., Peterson Elías, P. M. y Sánchez Vincitore, L. V. (2021). Estrategias de afrontamiento: efectos en el bienestar psicológico de universitarios durante la pandemia del COVID-19. Ciencia y Sociedad, 46(4), 31–48. https://revistas.intec.edu.do/index.php/ciso/article/view/2269
Braun O. y Mayer C. (2020). Salutogenesis and Coping: Ways to Overcome Stress and Conflict. Int J Environ Res Public Health, 17(18), 6667. https://doi.org/10.3390/ijerph17186667
Chaabane, S., Chaabna, K., Bhagat, S., Abraham, A., Doraiswamy, S. y Mamtani, R. C. S. (2021). Perceived stress, stressors, and coping strategies among nursing students in the Middle East and North Africa: an overview of systematic reviews. Syst Rev, 10(1), 136. https://doi.org/10.1186/s13643-021-01691-9
Castro Solano, A. (2009). El bienestar psicológico: cuatro décadas de progreso. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 43-72. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419066004
Díaz, D., Rodríguez Carvajal, R., Blanco, A., Moreno Jiménez, B., Gallardo, I., Valle, C., Dierendonck, D. V. (2006). Adaptación española de las escalas de bienestar psicológico de Ryff. Psicothema, 18(3), 572-577. https://www.redalyc.org/pdf/727/72718337.pdf
Espinoza Ortiz, A., Guamán Arias, M. y Sigüenza Campoverde, W. (2018). Estilos de afrontamiento en adolescentes de colegios de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 45-62. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces04218.pdf
García de la Ossa, E. M. y Ramos Monsivais, C. L. (2022). Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en estudiantes de educación superior en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 9(2), 1-19. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3142
García Moreno, J. D. (2015) Estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de primer y segundo semestre académico. Repositorio Institucional. Universidad de Antioquía. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/16036
Hernández Altamirano, S. V. y Gutiérrez Lara, M. (2012). Estilos de Afrontamiento ante Eventos Estresantes en la Infancia. Acta de investigación psicológica, 2(2), 687-698. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-48322012000200007
Li, S., Wang, Y., Xue, J., Zhao, N. y Zhu, T. (2020). El impacto de la declaración de epidemia de COVID-19 en las consecuencias psicológicas: un estudio sobre usuarios activos de Weibo. Revista internacional de investigación ambiental y salud pública, 17(6). https ://hacer.o/10/ijerph17062032
International Business Machine Corporation. IBM. (2020). SPSS Estadísticas 22.0. https://www.ibm.com/support/pages/spss-statistics-220-available-download
Keyes, C., Shmotkin, D. y Ryff, C.D. (2002). Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions. Journal of personality and social psychology, 82(6), 1007-1022. https://www.semanticscholar.org/paper/Optimizing-well-being%3A-the-empirical-encounter-of-Keyes-Shmotkin/e91015e7da26b5a16b26f4837f498ccf0e719b7d
Lazarus, R. S., Valdés Miyar, M. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v30n1/v30n1a07.pdf
Matalinares, M. L., Díaz, G., Raymundo, O., Baca, D., Uceda, J. y Yaringaño, J. (2016). Afrontamiento del estrés y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de Lima y Huancayo. Persona, (19), 105-126. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.975
Morán, C., Landero, R. y González, M.T. (2010). COPE-28: un análisis psicométrico de la versión en español del Brief COPE. Universitas Psychologica, 9(2), 543-552.
Narváez, J. H., Obando Guerrero, L., Hernández Ordoñez, K. y Cruz Gordon, E. (2021). Bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento frente a la COVID-19 en universitarios. Universidad y Salud, 23(3), 207-216. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-71072021000300207
Purtle, J., Nelson, K., Counts, N. y Yudell, M. (2022). Population-Based Approaches to Mental Health: History, Strategies, and Evidence. Annu Rev Public Health, 41, 201-221. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31905323/
Ryff, C. (1989a). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful aging. International Journal of Behavioral Development, 12, 35-55.
Ryff, C. y Keyes, C. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727. https://psycnet.apa.org/record/1996-08070-001
Ryff, C. y Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A Eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9(1), 13-39. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9019-0
Rosa Rodríguez, Y. y Quiñones Berrios, A. (2012). El bienestar psicológico en el proceso de ayuda con estudiantes universitarios. Revista Griot, 5(1), 7–17. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1772
Simpson, D., Suarez, L., Cox, L. y Connolly, S. (2018). The role of coping strategies in understanding the relationship between parental support and psychological outcomes in anxious youth. Child Adolesc. Soc. Work J., 35(4), 407–421. https://doi.org/10.1007/s10560-018-0531-y
Vences Camacho, K., Márquez Gómez, J. y Cardoso Jiménez, D. (2023). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), e006. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1385
Zapata, A., Bastida, M., Quiroga, A., Charra, S., Leiva, J. (2013). Evaluación del bienestar psicológico y estrategias de afrontamiento en padres con niños o adolescentes con retraso mental leve. PSIENCIA, Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5(1), 15-23. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333127392003
Zubieta, E. M. y Delfino, G. I. (2010). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y bienestar psicológico y bienestar social en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Anuario de Investigaciones, XVII, 277-283.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.