Virtual Classrooms and Digital Teaching: Good Practices from Experience and Teacher Training at FACYT UPNFM CURSPS

Authors

Keywords:

virtual classrooms, digital teaching, teacher training, teaching experience

Abstract

The proper use of virtual learning spaces represents an important element in the educational process, the need for teacher training and updating has increased during the COVID-19 pandemic and universities must face these challenges. In this line, this study analyzes the use of virtual classrooms and good practices in digital teaching in the Faculty of Science and Technology (FACYT) of the Francisco Morazán National Pedagogical University (UPNFM) San Pedro Sula Regional University Center (CURSPS), Honduras, from the experience and teacher training during the COVID-19 pandemic, based on a mixed approach, where the variables studied are: virtual classrooms, digital teaching, and teacher experience and training. The sample contemplated in this work includes 24 teachers and 177 students from the third quarter of 2021 from FACYT, UPNFM, CURSPS, using instruments: Likert-type scale, interview and checklist, it was possible to identify the main internal and external tools that were used in virtual classrooms, describe the strengths and weaknesses in the use of these spaces and, finally, it was possible to explain the importance of experience and teacher training in improving educational quality.

Author Biographies

David Antonio Baide Pérez, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Licenciado en Ciencias Naturales con Maestría en Gestión de Energías Renovables, Certificado en Blackboard Experto (LMS), docente diseñador de cursos virtuales para el programa de capacitación docente UNITEC-CEUTEC (Honduras), docente en la Sección Académica de Ciencias Naturales UPNFM CURSPS (Honduras).

Carlos Roney Montenegro Mejía, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Licenciado en Ciencias Naturales con Maestría en Enseñanza de las Ciencias Naturales con orientación en Química y Doctorado en Políticas Públicas y Formación Docente, docente y jefe de la Sección Académica de Ciencias Naturales UPNFM CURSPS (Honduras).

References

Area, M. y Adell, J. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuales. Disponible en http://tecedu.webs.ull.es/textos/eLearning.pdf

Berge, Z. (1996). The role of the online instructor / facilitator. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/238348806_The_Role_of_the_Online_InstructorFacilitator

Delgado, A., Oliver, R. y Rovira, I. (2013). Cómo fomentar la comunicación en un aula virtual. El caso de la Sala de Fiscalidad. Estudios de Derecho y Ciencia Política. Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en https://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2013/documentos/2013-comunicaciones-orales/334930.pdf

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1 (24), 1-18. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Hernández, R., Fernández. C., y Baptista. P. (2014). Metodología de la investigación. M.G.H. Interamericana Ed. Sexta edición ed. México D.F.

Inzhivotkina, Y., Alvarado-Andino, P. (2022). Fortalezas y Debilidades de la Educación Virtual en Áreas Rurales de la Provincia del Guayas. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 8 (1), 958-969. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i1.2615

Jiménez, M., Morales, I., y Espinoza, J. (2011). Capacitación docente en tecnologías digitales para la enseñanza de la matemática. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/263453796_Capacitacion_docente_en_tecnologias_digitales_para_la_ensenanza_de_la_matematica

Lezcano, L. y Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. Informes Científicos-Técnicos UNPA. http://dx.doi.org/10.22305/ict-unpa.v9i1.235

Mondragón, E. y Moreno, H. (2020). Revisión del concepto de buenas prácticas educativas que integran tecnologías digitales en el nivel superior: enfoques para su detección y documentación. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11 (916). https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.916

Mora, F. y Hooper, C. (2016). Trabajo colaborativo en ambientes virtuales de aprendizaje: Algunas reflexiones y perspectivas estudiantiles Revista Electrónica Educare, 20 (2), 1-26 http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.19

Nares, M. y Soto, E. (2014). Formación y capacitación docente en las instituciones de educación superior y el impacto en la calidad. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1 (12). Disponible en http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/551

Pineda P. y Castañeda A. (2013). Los LMS como herramienta colaborativa en educación Un análisis comparativo de las grandes plataformas a nivel mundial. Universidad de la Laguna, España. Disponible en https://www.revistalatinacs.org/13slcs/2013_actas/184_pineda.pdf

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants on the Horizon. Disponible en http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf

Tallaferro, D. (2012). La formación docente: experiencia para el saber y la reflexión Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 1(18) 113-127. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65226271003

UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Disponible en https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Published

07-12-2022

How to Cite

Baide Pérez, D. A., & Montenegro Mejía, C. R. (2022). Virtual Classrooms and Digital Teaching: Good Practices from Experience and Teacher Training at FACYT UPNFM CURSPS. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 29(48), 71–92. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/160

Issue

Section

Articles