I am still learning: four experiments in retrospective philology.

Authors

Keywords:

Pedagogía, Aprendizaje, Filología, Microhistoria, Ensayo

Abstract

Although, at first glance, Still Learning might seem best understood within the context of Ginzburg's entire body of work (since several of his earlier works, such as The Cheese and the Worms and Night History, are repeatedly cited), we believe the text may have broader appeal across the social sciences and humanities. This is because the author does not limit himself to presenting reflections on his own historiographical work; rather, he proposes didactic research methodologies and questions that can be helpful to any reader. Therefore, we believe the work (focused primarily on history and philology) may be of interest to anthropologists, educators, philosophers, linguists, and sociologists. In this sense, and as an interpretive framework, we propose a review that explores and delves into Ginzburg's most formative aspects, instead of providing a detailed exposition of each section of the book. We will adhere to the chapter structure only to explore its pedagogical contributions, not the content itself.

Author Biographies

Benjamín Marín Meneses, Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa

Licenciado en Historia por la Universidad Veracruzana. Maestro en Historia Contemporánea por la Universidad Veracruzana. Doctorando en Humanidades, línea de Historia, por la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Iztapalapa. Fue asistente de investigación en el Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales de la Universidad Veracruzana; docente invitado en la Universidad Autónoma Comunal de Oaxaca (Campus Hidalgo). Actualmente es encargado del seminario “Caminos heréticos del anarquismo en México”, en el Doctorado en Humanidades de la UAM-Iztapalapa; y forma parte del Consejo Editorial de Ymupihui: Revista Estudiantil de Investigación Humanística, del departamento de Antropología UAM-Iztapalapa. Sus principales líneas de investigación son: el cristianismo primitivo, el anarquismo en México y el pensamiento de Michel Foucault.

Ana Isabel León Fernández, Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa

Licenciada en Antropología Histórica por la Universidad Veracruzana. Maestra en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Iztapalapa. Doctoranda en Ciencias Antropológicas por la Universidad Autónoma Metropolitana unidad Iztapalapa. Es fundadora y representante del proyecto de divulgación cinematográfica Cinema Colecta. Ha trabajado en el Instituto Nacional Electoral. Actualmente forma parte del equipo de la muestra cinematográfica del Festival Artístico Audiovisual Afrodescendencias, en el que ha colaborado durante las últimas tres ediciones. Forma parte del Consejo Editorial de Ymupihui: Revista Estudiantil de Investigación Humanística, del departamento de Antropología UAM-Iztapalapa. Sus principales líneas de investigación son: el cine mexicano, las representaciones visuales de los afrodescendientes mexicanos y el análisis cinematográfico.

References

Ginzburg, C. (2021). Aún aprendo. Cuatro experimentos de filología retrospectiva. Fondo de Cultura Económica.

Published

09-12-2025

How to Cite

Marín Meneses, B., & León Fernández, A. I. (2025). I am still learning: four experiments in retrospective philology . Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(54), 167–170. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/350

Issue

Section

Book Reviews