Meanings of the geometric ratio in inelastic collision: a modeling experience in Initial Teacher Training

Authors

Keywords:

teacher training, mathematical modeling, geometric progression, inelastic collision, physics

Abstract

The objective of this study is to explore the construction of meaning around geometric progression in Initial Teacher Education (ITE) through cycles of mathematical modeling applied to the phenomenon of inelastic collision. Using a qualitative and phenomenological approach, individual reports and a focus group with five mathematics education students from the Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación in Chile were analyzed during the second semester of 2023. Participants calculated geometric ratios based on experimental data and engaged in collaborative discussions that facilitated the re-signification of this concept within modeling contexts. The results show that although students tended to focus on identifying mathematical objects such as geometric progression, they encountered difficulties in articulating conceptual and procedural aspects, which led to inconsistent interpretations of the phenomenon, such as assuming infinite rebounds. However, the discussion dynamics allowed them to contrast perspectives and adjust their models based on the physical characteristics of the phenomenon, fostering a deeper understanding between mathematics and physics. This study highlights the importance of promoting discussion spaces within modeling cycles, encouraging interdisciplinary approaches, and connecting mathematical analysis with real-world contexts to strengthen teacher education.

Author Biographies

Paulina Salazar Cortez, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Docente con experiencia en investigación educativa y diseño de proyectos interdisciplinarios en matemáticas y ciencias naturales. Profesora de Matemáticas y estudiante de Magíster en Didáctica de la Matemática y Ciencias Naturales de la UMCE. Actualmente enfocada en la formación inicial docente y en la creación de situaciones de aprendizaje que integren modelación matemática, enfoques de género e inclusión cultural. Sus principales intereses incluyen la democratización del conocimiento, el uso de tecnologías educativas, y la implementación de metodologías innovadoras en la enseñanza de las matemáticas. Presencia en congresos como SOCHIEM y publicaciones académicas.

Iván Esteban Pérez Vera, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Académico del Departamento de Matemática de la Universidad Metropolitana de Las Ciencias de la Educación UMCE. Profesor de Matemática y Estadística, Magíster en Educación Matemática de la Universidad de los Lagos. Actualmente miembro del equipo de la mención informática educativa de la carrera de Pedagogía en Matemática de la UMCE. Su interés principal es la formación de profesores, específicamente enseñanza de programación y robótica educativa, además del uso de tecnologías en procesos de modelación escolar.

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Published

30-06-2025

How to Cite

Salazar Cortez, P., & Pérez Vera, I. E. (2025). Meanings of the geometric ratio in inelastic collision: a modeling experience in Initial Teacher Training. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 32(53), 159–180. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/328

Issue

Section

Articles