Analysis of the Professional Competencies of Music Program Graduates from UNAH, 1988–2021

Authors

Keywords:

professional competencies, music graduates, UNAH, curriculum plan

Abstract

This study aims to analyze the professional competencies of graduates from the Music Program at the National Autonomous University of Honduras (UNAH), from the inception of the program in 1988 to 2021, in relation to the curriculum, the labor market, and its social relevance. The research used a qualitative approach and a convenience sampling method. The study population consisted of 42 individuals: 30 employers, 10 administrative staff from the Department of Arts and the Music Program, and 2 curriculum specialists. The sample included 13 individuals: 10 employers of graduates, 2 from the administrative area, and one curriculum specialist with training in music. Semi-structured interviews were conducted with the participants, and a critical analysis of the curriculum was performed. The results showed that graduates demonstrate strengths in specific competencies such as musical sight-reading, harmony, instrumentation, and music theory. However, they also exhibit weaknesses in generic competencies such as planning, cultural management, research, and entrepreneurship. Additionally, a lack of training in areas demanded by the labor market, such as vocal performance and jazz, was observed. The study concludes that it is urgent to update the curriculum with a competency-based approach.

Author Biography

Maricela Alvarado Villa, Universidad Nacional Autónoma de Honduras

Es una profesional en educación y comunicación con un enfoque en el arte. Es M. Sc. en Metodología de la Investigación Económica y Social. Es Licenciada en Pedagogía y Ciencias de la Educación. Su carrera profesional se desarrolla en la Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH), donde trabaja desde 2015 como Asistente Operativo en la Carrera de Música y fue Coordinadora de Comunicación del Departamento de Arte. Ha participado en múltiples conferencias y capacitaciones, con experiencia en docencia, investigación y gestión cultural. Su trabajo abarca la elaboración de propuestas, rediseño curricular, publicaciones científicas, gestión de eventos y comunicación estratégica en plataformas digitales.

References

Andrade Cázares, R. A. (2008). El enfoque por competencias en educación. Ide@as CONCYTEG, 3(39), 53-64. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/EL_ENFOQUE_POR_COMPETENCIAS_EN_EDUCACION.pdf

Benavides, J. (2016). Compartiendo los saberes académicos adquiridos en el Departamento de Artes de la UNAH con la sociedad hondureña. Revista UNAH-Sociedad, 2. https://presencia.unah.edu.hn/vinculacion/articulo/unah-upnfm-y-secretaria-de-educacion-firman-carta-de-cooperacion-artistica

Campos de Rivas, Y. R. (2023). Formación bajo el enfoque por competencias a nivel universitario. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 6(2), 1-10. https://doi.org/10.46954/revistages.v6i2.116

Constitución de la República de Honduras [Const]. Decreto Número 131, 11 de enero de 1982. https://www.tsc.gob.hn/web/leyes/Constitucion_de_la_republica.pdf

Cruz Picón, P. E. y Hernández Correa, L. J. (2022). La tendencia pedagógica basada en competencias: hacia una nueva calidad de educación. Sophia, 18(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1084

Farrés Cullel, I., Magrau, M. y Ferrer Miquel, R. (2023). La educación musical, estado de la cuestión y perspectivas transformadoras. ArtsEduca, 35, 35-52. https://artseduca.com/wp-content/uploads/2023/06/7166.pdf

Franco Benjumea, M. A. (2021). Panorama de las escuelas de educación musical comunitaria. “Estudio de cinco casos en la ciudad de Santiago de Cali” [Tesis de maestría, Escuela Superior de Música de Cataluña, España].

García Olave, A. L., Lagunas Méndez, M., Amaro Hernández, I., Roldán Maya, M., Rosales Desidero, A. L. y Sánchez Coronel, G. (2022). La flexibilidad curricular: Conceptos generales (primera ed.). Universidad Abierta y a Distancia de México; Secretaría de Educación Pública.

Loor Briones, W. V. y Gamboa Graus, M. E. (2023). Diseño curricular basado en competencias profesionales en la Licenciatura en Educación de la Universidad Estatal de Milagro, Ecuador. Revista Didasc@lia: didáctica y educación, 14(2), 385-403. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9014408.pdf

López Rupérez, F. (2022). El enfoque del currículo por competencias. Un análisis de la LOMLOE. Revista Española de Pedagogía, 80(281), 55-68. https://www.ucjc.edu/pdfs/universidad/REP_281_ESP_Lopez_01.pdf

Malbrán, S. (2010). Desafíos de la educación musical: disfrutar haciendo música. En A. Giraldes y L. Pimentel (Comps.), Educación artística, cultura y ciudadanía: De la teoría a la práctica https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/libroedart-delateoria-prov.pdf

Núñez Lira, L. A., Alfaro Bernedo, J. O., Aguado Lingan, A. M. y González Ponce de León, E. R. (2023). Toma de decisiones estratégicas en empresas: Innovación y competitividad. Revista Venezolana de Gerencia, 28(9), 628-641. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.e9.39

Perdomo, J. y Perdomo, T. (2022). Implementación del modelo educativo basado en competencias y los desafíos de la etapa evaluativa. Revista Acciones Médicas, 1(1), 66-76. https://doi.org/10.35622/j.ram.2022.01.005

Rodríguez Reinoso, O. A. (2020). ¿Qué se entiende por Competencias Musicales? Configurando bases teóricas desde la socioformación y el desarrollo social sostenible. Forhum International Journal of Social Sciences and Humanities, 2(3), 51–65. https://doi.org/10.35766/jf20235

Rojas, L., Vizcaíno, G. y Viscaíno, T. L. (2021). El enfoque histórico cultural de Vigotsky y la formación profesional en ciencias de la salud. La U investiga, 8(2), 32-37. https://doi.org/10.53358/lauinvestiga.v8i2.595INVESTIGA

Sánchez Flores, F. A. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Troya González, B. D., Viteri Guevara, X. O. y Navarrete Casco, R. V. (2023). La educación musical y el desarrollo de habilidades socio-comunicativas en estudiantes del Ecuador. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 8(15), 110-112. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i15.2446

Trujillo Galea, Y. (2024). Creatividad y prácticas docentes en la educación musical escolar (Digital) [Tesis Doctoral, Universidad de Extremadura, España]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/21167/1/TDUEX_2024_Trujillo_Galea.pdf

Universidad Nacional Autónoma de Honduras. (2009). Modelo educativo de la UNAH. https://vra.unah.edu.hn/dmsdocument/2981-no-3-modelo-educativo-de-la-unah

UNAH. (2015). Normas Académicas. Serie: publicaciones de la Reforma universitaria n°. 6. https://fcm.unah.edu.hn/dmsdocument/13253-normas-academica-de-la-unah-pdf

UNESCO. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior: La educación superior en el siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116720

Unzué, M. y Perrotta, D. (2023). Nuevos desafíos para la educación superior regional (1st ed.). CLASCO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/249051/1/Nuevos-desafios-educacion.pdf

Published

13-12-2024

How to Cite

Alvarado Villa, M. (2024). Analysis of the Professional Competencies of Music Program Graduates from UNAH, 1988–2021. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 31(52), 139–156. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/281

Issue

Section

Articles