The Challenge of Developing Scientific: The Experience of the Regional Center for Teacher Training an Educational Research, CRESUR, México
Keywords:
educational policy, education planning, periodical scientific publication, science popularization, university cooperationAbstract
Generating and disseminating knowledge through periodical publications that achieve the recognition of academic communities is one of the main objectives of Higher Education Institutions. This paper narrates the experience of a small teacher training and educational research center that managed to place three journals in a short time in various indexes and catalogs of scientific publications, despite facing adverse budgetary and political-administrative contexts. It presents a story of effort, resilience and limitations, which is not alien to many academic institutions and scientific communities in Latin America, so it is pertinent to know it, identify its critical conditions of success, as well as some limitations that ultimately proved insurmountable; such as budgetary constraints and their effect on the Centre's financial precariousness which precipitated its closure in just the ninth year of operation, despite having achieved an outstanding projection in its field, among other reasons, thanks to the magazines and the communities that were articulated around them. The methodology is based on a case study, is participatory-ethnographic in nature, and is based on research techniques and documentary analysis.
References
Avilés, K. y Herrera, C. (2008, 19 de agosto). Cerrar normales públicas exige Elba Esther Gordillo a Calderón. [Nota de prensa] https://www.jornada.com.mx/2008/08/19/index.php?section
Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa. (2014). Modelo Educativo del Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa. https://cresur.edu.mx/2019_/NORMATIVIDAD/b17.-Modelo%20Educativo%20del%20CRESUR.pdf
Congreso del Estado de Chiapas. (2012). Decreto 335 por el que se crea el Centro regional de Formación Docente e Investigación Educativa. https://es.scribd.com/document/380764930/Decreto-de-Creacion-Cresur
Congreso del Estado de Chiapas. (2023). Decreto 218 por el que se abroga el Decreto por el crea el organismo descentralizado denominado “Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa”. https://www.congresochiapas.gob.mx/new/Info-Parlamentaria/iniciativas/INI_DEC_0806.pdf?v=Nw
Diario de Colima. (2018, 09 de agosto). Liberan a Elba Esther Gordillo. [Nota de prensa] http://www1.ucol.mx/hemeroteca/pdfs/090818.pdf
Ducoing Watty, P. (2013). La Escuela Normal. Una mirada desde el otro. UNAM/IISSUE. http://www.iisue.unam.mx/publicaciones/descargas/la-escuela-normal-una-mirada-desde-el-otro.pdf
Girola Molina, L. G. (2019). Las revistas científicas como instrumento de difusión del conocimiento. Revista mexicana de sociología, 81(4), 919-927. https://doi.org/10.22201/iis.01882503p.2019.4.57982
Gerding, V. (2020). Importancia de las revistas de investigación propias para una universidad. Bosque (Valdivia), 41(1), 7-10. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92002020000100007
González Sanabria, J. S., Aparicio, A., Burgos Pineda, D. A., y Guiza Pinzón, F. D. (2020). Indexing and summary services, an undervalued opportunity to improve the visibility and dissemination of articles published in Latin American scientific journals: DOAJ case. Información tecnológica, 31(5), 223-234. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000500223
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). La Educación Obligatoria en México Informe 2018. https://www.inee.edu.mx/medios/informe2018/04_informe/capitulo_00.html
Kliksberg, B. (2005). América Latina: La región más desigual de todas. Revista de Ciencias Sociales, 11(3), 411-421. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315 95182005000300002&lng=es&tlng=es
Latorre Iglesias, E. L., Castro Molina, K. P., y Potes Comas, I. D. (2018). Las tic, las tac y las tep: innovación educativa en la era conceptual. Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/1219/TIC%20TAC%20TEP.pdf
Martínez Hernández, F. (2019). Formación docente como profesión de Estado ¿sentido de subalteridad? Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, (8) 11-19. https://www.redalyc.org/pdf/6681/668170995002.pdf
Medrano, V., y Ramos, E. (2019). La formación inicial de los docentes de educación básica en México. Educación normal. Universidad Pedagógica Nacional. Otras instituciones de educación superior. INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P3B111.pdf
Rojas Moreno, I. (2013). La formación del profesorado en el contexto de la posmodernidad. Algunas reflexiones sobre los saberes de los docentes de nivel básico. En Docoing Watty, Patricia. (Coordinadora) La Escuela Normal. Una mirada desde el otro, UNAM/IISSUE PP. 79-117. https://www.iisue.unam.mx/publicaciones/libros/la-escuela-normal-una-mirada-desde-el-otro
Secretaría de Educación Pública. (1998). Lineamientos Generales de Carrera Magisterial. México. Comisión Nacional SEP-SNTE de Carrera Magisterial. https://www.aefcm.gob.mx/normateca/disposiciones_normativas/UAF/archivos/SCAN_034.pdf
Secretaría de Educación Pública (2007). Reglas De Operación Del Programa Nacional Para La Actualización Permanente De Los Maestros De Educación Básica En Servicio (PRONAP), Edición 2007. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4964195&fecha=28/02/2007#gsc.tab=0
Secretaría de Educación Pública. (2008a). Sistema Nacional de Formación Continua y Superación Profesional de Maestros en Servicio. http://wbgfiles.worldbank.org/documents/hdn/ed/saber/supporting_doc/LCR/Teachers/Mexico/AS_S6_MEXICO_ContinuousProfesionalDevelopmentSystem_07.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2008b). Alianza para la Calidad Educativa. SEP-SNTE. https://www.conafe.gob.mx/transparencia1/libro-blanco/2-anexos-edu-inicial/anexo21/Alianza%20por%20la%20Calidad%20de%20la%20
Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid, Morata, 2da. Edición.
Trejo Catalán, J. H., Avendaño Porras, V. D. C. y Alfonzo Albores, I. (2016). El papel de las IES en la profesionalización de los docentes para educar en la sociedad del conocimiento. En. Guzmán E., Arévalo E. y Martínez M. (Coords) Formación Inicial y Continua de Docentes. Reflexiones, estudios, experiencias. Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa y Escuela Normal “Miguel F. Martínez”, pp. 19-34
Trejo Catalán, J. H. (2019). Apuntes para una nueva reforma educativa y el reto de la profesionalización docente. En Trejo, J. (Coord) Apuntes para una nueva reforma educativa. Ed. La Biblioteca y Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa, pp. 17-48. https://cresur.edu.mx/2019_/libros2019/reforma.pdf
Trejo Catalán, J. H. (2021). La Cátedra Internacional sobre Interculturalidad y Pensamiento Crítico, Una experiencia de colaboración académica que nació con la pandemia). En Lay I. (Coord) Investigación y pandemia. Impactos del COVID-19 en proyectos y programas de educación, inclusión y gestión cultural. Ariadna ediciones, pp 127-146. https://www.academia.edu/93756283/La_Cátedra_Internacional_sobre_Interculturalidad_y_Pensamiento_Crítico_una_experiencia_de_colaboración_académica_que_nació_con_la_pandemia
Villegas Villarreal, N. M., y Sandoval Flores, E. (2019). Experiencias de formación de los formadores de docentes de educación primaria en el marco de las reformas a la educación normal de 1984 y de 1997. XV Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE 2019, Acapulco, Guerrero, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/0415.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.