Tensions in the Training of Researchers in Education from the Perspectives of Critical Pedagogy
Keywords:
training, research, education, critical pedagogyAbstract
In the training processes of researchers in education from the perspectives of critical pedagogy, a series of tensions derived from their understanding and possibilities of materialization are presented, the following are identified and developed: a. Critical pedagogies, from its conceptual foundation to its contextual exercise; b. From stigmatization in a polarized country to awareness; c. From times and movements to situated and committed training and reflection, d. From the obedient student/teacher to the social and historical subject; and. From compliance with a content plan to intentional training; Thus, it is intended to contribute to building dialogues around which guiding elements of the perspectives of critical pedagogies are configured as a training horizon for researchers in education.
References
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
Freire, P. (1998). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Freire, P. (2002). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.
Giroux, H. (2008). Teoría y resistencia en educación. México D.F.: Siglo XX.
Giroux, H., y Simon, R. (1998). Pedagogía crítica y políticas de cultura popular. En H. Giroux, & P. Mc Laren, Sociedad, cultura y educación (págs. 171-209). Madrid: Niño y Dávila Editores.
Giroux, H., Filippakou, O., y Ocampo-Torrejón, S. (2020). Pedagogía Crítica en la Era del Autoritarismo: Desafíos y Posibilidades. Izquierdas, 49, 2083-2102. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/181294
Hooks, B. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. New York: Routledge.
Hooks, B. (1984). Feminist Theory: From Margin to Center. Boston, South End.
Martínez Pineda, M., y Soler Martín, C. (2015). Formación y acción pedagógica de los maestros: vínculos entre educación y justicia social. Folios, (42), 17-27. http://dx.doi.org/10.17227/01234870.42folios17.27
Martínez Pineda, M., Soler Martín, C., y Peña Rodríguez, F. (2015). Contribuciones a los debates sobre justicia social desde las educaciones. Reflexiones críticas. En C. Piedrahita Echandía, A. Díaz Gómez, & P.
Mejía, M. (2010). Las pedagogías críticas en tiempos de capitalismo cognitivo. Aletheia, 2(2), 58-101. https://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/27
Nieto, J., y Santamaría, J. (2020). Metodologías emergentes para la investigación. Formación crítica del pedagogo investigador. En T. Fontaines-Ruíz, J.
Ortega Valencia, P. (2014). Pedagogía crítica en Colombia: Un estudio en la escuela de sectores populares. Sophia, 10(2), 50-63. http://dx.doi.org/10.17227/01234870.28folios108.119
Ortega Valencia, P. (2015). Pedagogía crítica: ¿En qué contextos estamos educando? Bogotá: Editorial Bonaventuriana.
Ramírez Bravo, R. (2008). La pedagogía crítica. Una manera ética de generar procesos educativos. Folios, 108-119. http://dx.doi.org/10.17227/01234870.28folios108.119
Santamaría Rodríguez, J., Nieto Bravo, J., y Quitián Álvarez, E. (2019). Formación en investigación pedagógica desde metodologías emergentes. Inferencias epistémicas en perspectiva pedagógico-crítica. Revista electrónica entrevista académica, 1(4), 218-239. https://ideas.repec.org/s/erv/rearea.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.