Edgar Morín and Jacques Delors. Values around the Concept of Socio-Educational Coexistence. Possibilities for Coexistence and Good Living

Authors

Keywords:

socio-educational coexistence, universal values, citizenship education, mutual recognition, positive relationship

Abstract

Democratic and inclusive socio-educational coexistence constitutes a task widely recognized by global agendas that seek, through training for and throughout life, to strengthen the civic and axiological dimension of the individual, with the purpose of guaranteeing citizen development that assurances Good Living, dignified coexistence and the protection of human dignity. This research, as a result of a documentary review, aims to identify in the contributions of Edgar Morín and Jacques Delors the principles and values that substantiate human coexistence, as a universal aspiration of educational and political programs that entail a commitment to enhancing mutual understanding, intercultural reconciliation, positive relationships and respectful treatment between subjects with diverse belongings. The authors agree that socio-educational coexistence depends on the unification of wills around the common project of humanity: the transcendence of the human race regardless of social, cultural and ideological particularities. In conclusion, human coexistence depends on the praxis of critical tolerance and active citizenship as axes that support democratic procedure, respect for ideological pluralisms, for sociocultural diversity and particular worldviews.

Author Biography

Jesús Alfredo Morales Carrero, Universidad de Los Andes

Licenciado en Educación y Politólogo (U.L.A). Magister en Educación mención Orientación Educativa (U.P.E.L) y Magister Educación mención Lectura y Escritura (U.L.A). Investigador Emérito-reconocido por el Programa de Estímulo a la Investigación (P.E.I) y por el Programa de Estímulo a la Docencia (P.E.D). Candidato a Doctor en Antropología (U.L.A). Docente del Departamento Psicología General y Orientación en la Universidad de Los Andes, Venezuela.

References

Álvarez Nieto, M. G. (2016). El conocimiento del conocimiento: la obra de Edgar Morín y la problemática de la educación mexicana. Revista de Investigación Educativa, 7(13), 6-20. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502016000200006&lng=es&nrm=iso

Barragán Machado, N., Evangelista Ávila, I. I. y Chaparro Medina, P. M. (2019). Una interpretación desde la perspectiva de hermenéutica analógica: la educación basada en la convivencia. Revista de Investigación Educativa de la Rediech, 10(18), 192-206. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.519

Berroteran, N. (2018). El pensamiento de Morín en la educación básica. Scientiarum, 1(18), 671-683. https://investigacionuft.net.ve/revista/index.php/scientiarium/article/view/908

Carbajal Rodríguez, M. (2018). El pensamiento de Edgar Morín: cinco retos educativos para la educación superior. Didac, 71, 21-27. https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2018/no71/3.pdf

Chavero Tapia, R. M. de los A. (2020). Los cuatro pilares de la educación. Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 3, 7(13), 11-15. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/5172

Delors, J. (2000). La educación encierra un tesoro. Ediciones Santillana-UNESCO.

Guillén Celis, J. M. (2008). Estudio crítico de la obra “La educación encierra un tesoro”. Laurus, 14(26), 136-167. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111491007

Meza Aliaga, R. (2020). Los siete aspectos fundamentales para la educación del siglo XXI según Edgar Morín. Una mirada desde la complejidad y la teoría de sistemas. Revista Enfoques Educacionales, 17(1), 91-115. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2020.60599

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: UNESCO.

Morín, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Paidós.

Morín, E. (2015). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación. Nueva Visión.

Morín, E., y Delgado, C. (2017). Reinventar la educación. Abrir caminos a la metamorfosis de la humanidad. Ediciones desde Abajo.

Morín, E y Viveret, P. (2011). ¿Cómo vivir en tiempos de crisis? Editorial Nueva Visión.

Núñez Michuy, C. M., Daza Vélez, M. M., Veloz Segura, V. T. y Zapata Gallegos, K. A. (2021). Aporte de los 7 saberes de Edgar Morín en la educación superior en el Ecuador. Dominio De Las Ciencias, 7(2), 319–332. https://doi.org/10.23857/dc.v7i2.1799

Rodrigues, Z. B. (2021). Educación: Un estudio basado en el informe de la UNESCO sobre los cuatro pilares del conocimiento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo Do Conhecimento, 53–60. https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/cuatro-pilares

Published

07-12-2023

How to Cite

Morales Carrero, J. A. (2023). Edgar Morín and Jacques Delors. Values around the Concept of Socio-Educational Coexistence. Possibilities for Coexistence and Good Living. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 30(50), 217–237. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/208

Issue

Section

Essays