Reading Comprehension in English – as a Foreign Language – of Middle School Students: A Case Study
Keywords:
assessment, reading comprehension, EFL, basic educationAbstract
In the last decade, the results of academic performance evaluations of students in the Public Education System of Honduras have indicated that most students have a poor reading comprehension level in their mother tongue. The teaching of the subject “Foreign Language” in the country is identified with the English language, however, its systematic and standardized evaluation remains a pending task. Hence, this study aimed to identify the level of reading comprehension in English as a foreign language and its correlation with sociodemographic variables such as gender, age, and school grade of students of the Centro de Educación Básica Pedro Nufio of La Esperanza, Intibucá. For this purpose, a quantitative research approach with a descriptive-correlational scope was used, and a reading comprehension test designed in strict adherence to curricular guidelines was applied. This study found that most of the students evaluated presented a poor reading comprehension level in English and only a small group of students reached an advanced level of reading comprehension. The areas that presented critical results were the extraction of information, inferences, and the identification of main and secondary ideas and details in the written text.
References
Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Editorial Síntesis.
Asociación para una Sociedad más Justa. (2022). Estado de país: Honduras 2022: Educación. https://estadodepais.asjhonduras.com/docs/INFORME_EDUCACION.pdf
Bilikozen, N. y Akyel, A. (2014). EFL Reading Comprehension, Individual Differences and Text Difficulty. Reading Matrix: An International Online Journal. 14(2), 263-296. https://www.readingmatrix.com/files/11-99u16751.pdf
Castillo, V. L., Gatillón, P. H., Tolentino, Q. H., Rojas, C. Y., López, T. M. y Ascarza H. K. (2023). Pensamiento crítico y comprensión lectora en tiempos de pandemia en estudiantes de Inglés, 2022. Delectus, 6(1), 18-27.
Castro, Z. E. y Londoño, B. P. (2021). Fortalecimiento del proceso de comprensión lectora en inglés de los estudiantes de bachillerato en Colombia. Warisata - Revista de Educación, 3(8), 115 – 134. https://doi.org/10.33996/warisata.v3i8.562
Caycho, T., Ventura-León, J., y Castillo-Blanco, R. (2016). Magnitud del efecto para la diferencia de dos grupos en ciencias de la salud. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 39(3), 459-461. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272016000300017
Corpas, A. M. (2014). Análisis y evaluación de la comprensión lectora en inglés como lengua extranjera en educación secundaria obligatoria. Philologica Urcitana, 11, 1-16. https://core.ac.uk/works/46275253
Decreto 262–2011 de 2012. Ley Fundamental de Educación. 2 de febrero de 2012. D.O. No. 23,754. https://www.poderjudicial.gob.hn/CEDIJ/Leyes/Documents/Ley%20Fundamental%20de%20Educacion%20(4,1mb).pdf
Hernández Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL Education.
Kusumarasdyati, K. (2023). Reading Comprehension in EFL: An Overview. En Hartanto, P. y Suprapmanto, J. (Eds.), Proceedings of the International Joint Conference on Arts and Humanities 2022 (Vol. 763, pp. 782-791). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-008-4_84
Manihuruk, D. H. (2020). The Correlation between EFL Students’ Vocabulary Knowledge and Reading Comprehension: A Case Study at the English Education Department of Universitas Kristen Indonesia. Journal of English Teaching, 6(1), 86 – 95. https://doi.org/10.33541/jet.v6i1.1264
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Informe de resultados del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo (TERCE).
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe – Evaluación de logros de los estudiantes (Estudio Regional Comparativo y Explicativo 2019).
Oviedo, H. C. y Campo-Arias, A. (2005) Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572 – 580. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409
Pardede, P. (2019). Print vs Digital Reading Comprehension in EFL. Journal of English Teaching, 5(2), 77 – 90. http://dx.doi.org/10.33541/jet.v5i2.1059
Quispe, A. A., Calla, V. K., Yangali, V. J., Rodríguez, L. J. y Pumacayo, P. I. (2019). Estadística no paramétrica aplicada a la investigación científica con software SPSS, MINITAB Y EXCEL. Editorial EIDEC.
Rojas, A. (2020). Desafíos en calidad y cobertura de la educación pública de honduras 2014-2018. Revista Economía y Administración, 11(2), 9-23. https://doi.org/10.5377/eya.v11i2.10517
Secretaría de Educación. (2003). Diseño Curricular Nacional Básico. https://www.se.gob.hn/media/
Secretaría de Educación. (2011a). Estándares Educativos Nacionales – Inglés. http://www.educatrachos.hn/media/se_resources/resources/4._Estándares_Educativos__Ingles__1-9_grado.pdf
Secretaría de Educación. (2011b). Programaciones Educativas Nacionales – Inglés.
Secretaría de Educación. (2018). La educación en Honduras: Hallazgos en Honduras por su participación en PISA para el Desarrollo.
Secretaría de Educación y Proyecto Mejorando el Impacto al Desempeño Estudiantil de Honduras. (2018). Informe Nacional de Desempeño Académico 2017.
Secretaría de Educación. (2019). Informe Nacional de Desempeño Académico 2018.
Stevani, M., Prayuda, M. S., Sari, D. W., Marianus, S. M., y Tarigan, K. E. (2022). Evaluation of contextual clues: EFL proficiency in reading comprehension. English Review: Journal of English Education, 10(3), 993-1002. http://doi.org/10.25134/erjee.v10i3.7076
Ventura-León, J., y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77349627039
Yusoff, M. (2019). ABC of content validation and content validity index calculation. Education in Medicine Journal, 11(2), 49–54. https://doi.org/10.21315/eimj2019.11.2.6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.