Motivational Factors and Job Performance of UPNFM Generational Replacement Teachers during the Year 2021

Authors

Keywords:

motivation, job performance, generational replacement teachers, university teaching

Abstract

The study of human resources is gaining special interest within the higher education field, becoming the factor that gives meaning to this type of organization: teachers. This study seeks to analyze the impact of motivational factors of human capital on the job performance of generational replacement teachers of the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (UPNFM) during the year 2021. A quantitative study will be carried out in which two variables will be analyzed: motivation and job performance, each of them will have six well-identified dimensions. To do this, an online questionnaire will be applied aimed at generational replacement teachers, later the statistical analysis will be carried out using SPSS, taking the non-parametric tests and Spearman's correlation coefficient as the basis of the study. The results show that there is a positive but low relationship between motivation and job performance. It has been proven that job stability and financial compensation are not always determining predictors of good job performance. This work is a basis for the administrative analysis of the so-called “generational replacement cadre” at UPNFM, a task that must be carried out by specialists in the field.

Author Biography

Gustavo Adolfo González Cáceres, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Maestro de Educación Primaria (ENEVA), Profesor en la Enseñanza del Español (UPNFM), Máster en la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (UEX), Doctor en Administración Gerencial (UTH) y Doctor en Administración (UNINTER). Actualmente se desempeña como docente del Departamento de Letras de la UPNFM Campus Central en donde desarrolla sus labores académicas con las clases de la especialidad. De igual manera, es catedrático de la UTH Campus Tegucigalpa, donde brinda clases a estudiantes de pregrado y posgrado a nivel de maestría.

References

Abramis, D. J. (1994). Relationship of job stressors to job performance: linear or inverted-u? Psychological Reports, 75, 547-558. https://doi.org/10.2466/pr0.1994.75.1.547

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. En C. Pontecorvo (Coord.), Manual de psicología de la educación (pp. 251-271). España: Popular.

Alderfer, C. P. (1972). Existence, relatedness and growth: Human needs in organizational settings. New York: Free Press.

Anderson, N., Ones, D. S., Kepir, H. y Viswesvaran, C. (2001). Handbook of Industrial and Organizational Psychology. SAGE.

Bateman, T. S. y Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: the relationship between affect and employee citizenship. The Academy of Management Journal, 26(4), 587-595. https://www.jstor.org/stable/255908

Bernal, C. A. (2016). Metodología de la investigación. 4ta edición. PEARSON.

Bernardin, H.J. y Beatty, R. W. (1984). Performance Appraisal: Assessing Human Behavior at Work. Kent.

Chiavenato, I. (1992). Administración de recursos humanos. McGraw-Hill.

Chiavenato, I. (2004). Comportamiento organizacional: la dinámica de las organizaciones. Thomson.

Chinchilla, B. (2013). La evaluación del desempeño docente en la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán: una experiencia en construcción. Paradigma: Revista de Investigación Educativa. 20(32), 11-22. https://doi.org/10.5377/paradigma.v20i32.1412

De Quijano, S. D., y Navarro Cid, J. (1998). Un modelo integrado de la motivación en el trabajo: conceptualización y medida. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. 14(2), 193-216. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/fa14d4fe2f19414de3ebd9f63d5c0169

Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668.

Dessler, G. (2015). Human Resource Management. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Flores Osorto, M. M. (2015). La administración y las competencias profesionales que favorecen el desempeño docente. Universidad Tecnológica de Honduras.

Gabini, S. (2018). Potenciales predictores del rendimiento laboral. Teseo.

Gagne, M., & Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331-362.

Gallardo Gallardo, E., Espluga Sellarés, M. y Triadó Ivern, X. M. (2010). ¿Qué debemos saber sobre la motivación laboral? Aproximación a un modelo de proceso motivacional en las organizaciones. Universidad de Barcelona.

García, B., Loredo, J., Luna, E. y Rueda, M. (2008). Memorias del IV Coloquio Iberoamericano sobre la evaluación de la docencia. México, D.F. 29, 30 y 31 de octubre de 2008. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 124-136.

Harari, M. B., Reaves, A. C. y Viswesvaran, C. (2016). Creative and innovative performance: A meta-analysis of relationships with task, citizenship, and counterproductive job performance dimensions. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25(4), 495-511. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/1359432X.2015.1134491

Harris, O. J. (1980). Administración de recursos humanos. Conceptos de conducta interpersonal y casos. Limusa.

Herrera, F., Ramírez, M. I., Roa, J. M., y Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. Revista Iberoamericana de Educación, Sección de Investigación, No 37/2. https://rieoei.org/RIE/article/view/2885/3818

Herzberg, F. (1968). Una vez más: ¿cómo motiva usted a sus empleados? Sin incrementar las condiciones de trabajo, aumentar los salarios o evadir tareas. Harvard Business Review, 46(1), 13–22.

Leavitt, H. J. (1964). Managerial psychology. University of Chicago.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Malhotra, N. K. (2008). Investigación de mercados. Quinta edición. Pearson Educación.

Manjarrés, A., Castell, R. y Luna, C. (2013). Modelo de evaluación del desempeño basado en competencias. INGENIARE, 8(15), 11-29. https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.15.598

Martínez Ruiz, S. I. y Lavín García, J. L. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. Congreso Nacional de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf

Morales, A. y Pons, O. (2002). Influencia de la organización en la motivación laboral. Aplicación al caso de una Administración Pública. Capital Humano, 151, 26-36. https://dialnet.unirioja.es/revista/271/V/15

Naranjo Pereira, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170. https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058010.pdf

Newstrom, J. W. (2011). Comportamiento humano en el trabajo. 13ª edición. McGraw-Hill.

Reeve, J. (1994). Motivación y emoción. Mc Graw-Hill.

Ríos, R. (2017). Metodología para la investigación y redacción (1ra ed.). Servicios Académicos Intercontinentales.

Robbins, S. P. (2017). Comportamiento organizacional. Pearson Educación.

Robinson, S. L. y Bennett, R. (1995). A typology of deviant workforce behaviors: a multi-dimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38, 555-572. https://www.jstor.org/stable/256693

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.

Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. Mc Graw-Hill.

Serrano, G. (2018). La Calidad de Planificación y la Estabilidad Laboral del Personal de la Entidad Financiera Interbank – Sede Huacho. Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión, Huacho, Perú.

Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. (2019). Memoria estadística UPNFM 2019. https://www.upnfm.edu.hn/phocadownload/Estadisticas/Memoria%20Estadstica%20UPNFM%202019.pdf

Vroom, V. H. (1964). Work and Motivation, John Wiley and Sons, New York, NY.

Published

07-12-2023

How to Cite

González Cáceres, G. A. (2023). Motivational Factors and Job Performance of UPNFM Generational Replacement Teachers during the Year 2021. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 30(50), 59–82. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/204

Issue

Section

Articles