Performance and Satisfaction of Graduates of the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, Period from 2019 to 2022
Keywords:
teacher training, satisfaction, performance, graduatesAbstract
The present research develops the study of the record of students from undergraduate and graduate programs that completed their studies at the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán from October 2019 to August 2022. The objective of the study is to identify the performance and satisfaction expressed by graduating students about the training received. For data collection, an online instrument was developed and completed by 6184 students. In relation to the performance obtained by the graduates, it was found that the average graduation rate is 83.08%. Regarding the level of satisfaction of the graduates with the training received, the following was identified: the ability to work in a team (94.2%); learning new things (95.8%); facing new challenges (95.4%); and the ability to self-learn (95.2%) were identified as the traits of the profile with which they are most satisfied. In relation to employment, 49.2% of those consulted are currently working and value that to a Greater Extent the education received contributes to their current job performance (90.8%).
References
Aguilar, L., & Paz, C. L. (2010). Manual para la Elaboración de Guiones Metodológicos de los Espacios Pedagógicos de la Reforma Curricular 2008. Tegucigalpa: Dirección de Desarrollo Curricular UPNFM.
Aguilar, L., Brenes Maltéz, P., C., P. D., & Montero Rodríguez, A. (2008). Manual para el diseño y gestión curricular basado en competencias académico – profesionales. Tegucigalpa: Dirección de Desarrollo Curricular UPNFM.
Aldana, G., Morales, F., Aldana, J., Sabogal, F., y Ospina, Á. (2008). Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Revista Teoría y Praxis Investigativa, 3(2), 61-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3701001
Aldeanueva Fernández, I., Arango, T. O., Puerta Lopera, I. C., Amaro da Silva, I., Costa Morosini, M., Cardona Quiceno, C. E., y … Vargas, M. C. (2015). Experiencias Iberoamericanas en responsabilidad social universitaria. Medellín, Colombia. Funlam.
ANUIES. (2003). Esquema básico para estudios de egresados. México: ANUIES. Colección Biblioteca de la Educación Superior.
Cáceres Castellanos, C. (2006). Estudio de seguimiento egresados y egresadas con honores académicos del INTEC 1978-2004. Ciencia y Sociedad, 31(1), 7-22. https://doi.org/10.22206/CYS.2006.V31I1.PP7-22
COLPROSUMAH. (6 de septiembre de 2021). Propuesta de ajuste salarial docente 2022-2024. Tegucigalpa, FM, Honduras.
Congreso Nacional. (27 de Febrero de 2012). Ley Fundamental de Educación. La Gaceta 32,754. Diario oficial de la República, págs. A1-A15.
Damián, J. (2011). El Técnico Superior Universitario en Administración. Origen, trayectoria estudiantil y desarrollo profesional. Málaga. Universidad de Málaga.
Díaz Barriga, A. (1989). Evolución de la formación pedagógica de los profesores universitarios en México (1970-1987). En C. Zarzar, Formación de profesores universitarios. Análisis y evaluación de experiencias (26-49). Nueva Imagen: SEP.
Eguigure, Y. (2018). Estudio comparativo: competencias pedagógico-didácticas, disciplinares y campo ocupacional en los planes de estudio de las carreras de la UPNFM. DEX-UPNFM.
Gómez-Molina, S., Palacios-Moya, L., Berrio-Calle, J. E., Gaviria-Zapata, S., Quiceno-Merino, L. M., & Figueroa-Álvarez, P. (2019). Modelo de satisfacción de egresados universitarios: un estudio de caso. Revista CEA, 5(10), 49-98. doi:https://doi.org/10.22430/24223182.1443
Gómez Rodríguez, H., Ortiz Muñoz, E. P., y González Fernández, M. O. (2007). El estudio de egresados para la mejora continua de las Universidades: Estudio de caso de la Ingeniería en Computación. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 162 - 184. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.279
Gurley, D. K., Peters, G. B., y Collins, L. (2015). Mission, vision, values, and goals: An exploration of key organizational statements and daily practice in schools. Journal of Educational Change, 16(2), 217-242. https://doi.org/10.1007/s10833-014-9229-x
HCÉRES. (2019). Documentos de Evaluación y Acreditación. París: Departamento Europa e Internacional. Obtenido de https://www.hceres.fr/sites/default/files/media/downloads/E2020-EV-0990022W-DEI-ETAB200018848-RD.pdf
Pestana, N. (2000). Sobre formación docente y su concreción en la práctica. Educere, 4(10), 35-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35641005
Red GRADUA2/ Asociación Columbus. (2006). Manual de instrumentos y recomendaciones sobre el seguimiento de egresado. ISBN: 968-891-098-8
Secretaría de Educación. (1999). Reglamento General del Estatuto del Docente Hondureño. Tegucigalpa : Diario oficial La Gaceta No. 29,026.
Secretaría de Trabajo y Seguridad Social. (2022). Acuerdo No. STSS-563-2021 Ajustes al Salario Mínimo . Diario Oficial La Gaceta No. 35,892.
UNESCO. (2019). Tesauro de la Unesco. http://vocabularies.unesco.org/browser/thesaurus/es/page/concept77
UPNFM. (2005). Reglamento del Régimen Académico. UPNFM: Sistema Editorial Universitario.
UPNFM. (2021). Plan Estratégico Institucional 2021-2026. Tegucigalpa: Sistema Editorial Universitario. https://www.upnfm.edu.hn/index.php/plan-estrategico-institucional-upnfm-2021-2026
Weiss, C. (1990). Investigación evaluativa. México, DF: Trillas. Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.