Cognitive Distortions and Early Dysfunctional Schemas in Honduran University Psychology Students

Authors

Keywords:

automatic thoughts, cognitive distortions, early dysfunctional schemes, domains, university students

Abstract

The objective of the study was to determine the relationship between cognitive distortions and early dysfunctional schemes in Honduran university students of Psychology. A quantitative approach was used, with a descriptive – correlational scope and a non-experimental cross-sectional correlational design. The sample was made up of 323 psychology students from two universities in San Pedro Sula, to whom the Inventory of Automatic Thoughts and the Young Schema Questionnaire Long Form – Second Edition were applied. The results indicate that the most important cognitive distortion of the participants is the fallacy of divine reward due to the way they interpret the facts of their lives. The most representative early dysfunctional schemes are emotional inhibition and self-sacrifice. In addition, most of the evidence shows significant correlations between the different cognitive distortions and the early dysfunctional schemes. Of those correlations, the strongest ones were between filtering/abandonment and personalization/abandonment.

Author Biographies

Johan Oswaldo Leiva Yanes, Universidad Nacional Autónoma de Honduras en el Valle de Sula

Licenciado en Psicología por la Universidad Católica de Honduras, Postgrado en Rehabilitación Cognitiva, ISEP, Madrid, España. Maestría en Teología Espiritual,UNICAH. Egresado del Doctorado de Psicología, Universidad de Baja California, Nayarit, México. Actualmente pasante del Doctorado en Filosofía y Ciencias Humanas, IAPE Universidad. Psicólogo Clínico con 15 años de experiencia en el área. Docente universitario de la carrera de psicología UNAH VS y UNITEC, San Pedro Sula, Honduras. Coordinador conjunto del Alamoc para Honduras.

Vilma Odessa Zelaya Guardado, Universidad Católica de Honduras “Nuestra Señora Reina de la Paz”

Licenciada en Informática Administrativa, Administración de Empresas y Psicología (UNAH). Máster en Psicología con Especialidad en el Área Industrial (UNICAH). Doctora en Ciencias con Orientación en Ciencias Administrativas (UNICAH). Experiencia en el área administrativa, gestión del talento humano y docencia en educación superior tanto a nivel de pregrado como postgrado.

References

Álvarez, L. V., Ayala Moreno, N. Y. y Bascuñán Cisternas, R. (2019). Las distorsiones cognitivas y el riesgo de suicidio en una muestra de adolescentes chilenos y colombianos: un estudio descriptivo-correlacional. Psicogente, 22 (41), 1-22. https://doi.org/10.17081/psico.22.41.3308

Beck Institute for Cognitive Behavior Therapy. (2022). Understanding CBT. https://beckinstitute.org/about/understanding-cbt/

Beck, A. T. (1964). Thinking and depression. II. theory and therapy. Archives of General Psychiatry, 10(6), 561–571. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1964.01720240015003

Beck, A. T. (1979). Cognitive therapy and emotional disorders. Penguin.

Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F. y Emery, G. (2012). Terapia cognitiva de la depresión (20a ed.). Desclée de Brouwer.

Beck, J. S. (2011). Cognitive therapy for challenging problems. What to do when the basics don’t work. The Guilford Press.

Beck, J. S. (2021). Cognitive behavior therapy: basics and beyond. The Guilford Press.

Caputto, I., Cordero, S., Keegan, E. y Arana, F. (2015). Perfeccionismo y esquemas maladaptativos tempranos: un estudio con estudiantes universitarios. Ciencias Psicológicas, 9(2), 245-257. https://doi.org/10.22235/cp.v9i2.612

Castrillón, D. A., Chaves, L., Ferrer, A., Londoño, N. H., Maestre, K., Marín, C. y Schnitter, M. (2005). Validación del Young Schema Questionnaire Long Form - Second Edition (YSQ - L2) en población colombiana. Revista Latinoamericana de Psicología, 37(3), 541-560. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80537307

Dowsett, S. (2019). Early maladaptive schemas and their association with the mental health and academic experiences of psychology students [Tesis doctoral, University of the West of England]. UWE Bristol Research Repository. https://uwe-repository.worktribe.com/output/1490677

Gonzalez Tuta, D. F., Barreto Porez, A. P. y Salamanca Camargo , Y. (2017). Terapia cognitiva: Antecedentes, teoría y metodología (investigación documental). Revista Iberoamericana de Psicología, 10(2), 99-107. https://doi.org/10. 33881/2027-1786.rip.10211

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Huerta, R. E., Miljanovich, M., Aliaga, J., Campos, E., Ramírez, N., Delgado, E., . . . Murillo, L. (2017). Esquemas disfuncionales tempranos y consumo de alcohol en estudiantes universitarios, según carrera profesional de una universidad pública de la ciudad de La Lima. Revista de Investigación en Psicología, 20(2), 309-326. https://doi.org/10.15381/rinvp.v20i2.14043

Jiménez, R. y Mobili, E. (2022). Esquemas maladaptativos tempranos y distorsiones cognitivas en jóvenes LGBTIC+. Educ@ción en Contexto, 8(16), 109-132. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/186/355

Mate Lordén, A. I. (2018). Esquemas cognitivos disfuncionales, distorsiones cognitivas y agresión en jóvenes y adolescentes [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/46800/

Moral Jiménez, M. D. y González Saéz, M. E. (2020). Distorsiones cognitivas y estrategias de afrontamiento en jóvenes con dependencia emocional. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 11(1), 15-30. https://doi.org/10.23923/j.rips.2020.01.032

Obst Camerini, J. (2014). La terapia cognitiva integrada y actualizada (2a ed.). CATREC.

Riofrio Cotrina, J. M. y Villegas Cobeñas, M. D. (2016). Distorsiones cognitivas según niveles de dependencia emocional en universitarios - Pimentel. Paian, 7(1). https://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/311

Rnic, K., Dozois, D. J. y Matin, R. A. (2016). Cognitive distortions, humor styles, and depression. Europe's Journal of Psychology, 12(3), 348-362. https://doi.org/10.5964/ejop.v12i3.1118

Ruiz, J. J. e Imbernon, J. J. (1996). Sentirse mejor. Cómo afrontar los problemas emocionales con terapia cognitiva. ESMD-UBEDA.

Vásquez, F. y Mobili, E. (2022). Distorsiones cognitivas y tolerancia a la frustración en estudiantes universitarios venezolanos. Educ@ción en Contexto, 8(15), 86-115. de https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/173/328

Villarubia Pacheco, C. I. (2019). Distorsiones cognitivas y ansiedad ante los exámenes en estudiantes de la carrera de Psicología en la Universidad Continental, 2017 [Tesis de pregrado, Universidad Continental]. Repositorio Institucional Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/5342

Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Professional Resource Exchange, Inc.

Young, J. E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach (3rd ed.). Professional Resource Press.

Young, J. E. y Klosko, J. S. (2012). Reinventa tu vida. Cómo superar las actitudes negativas y sentirse bien de nuevo. Paidós.

Young, J. E., Klosko, J. S. y Weishaar, M. E. (2003). Schema Therapy: A Practitioner 's Guide. The Guilford Press.

Young, J. E., Klosko, J. S. y Weishaar, M. E. (2015). Terapia de esquemas. Guía práctica. Desclée de Brouwer.

Published

28-06-2023

How to Cite

Leiva Yanes, J. O., & Zelaya Guardado, V. O. . (2023). Cognitive Distortions and Early Dysfunctional Schemas in Honduran University Psychology Students. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 30(49), 29–52. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/182

Issue

Section

Articles