Law, Equity, and Gender in Honduras: Where do we stand?

Authors

Keywords:

equity, equality, gender, Honduras, legislation, violence

Abstract

This essay is the result of a literature review of the legal documents regarding gender and equity in Honduras. It starts from the National Constitution and goes on to the II Equity and Equality of Gender Plan in the country. Equity is defined according to the Constitution, agreements, and declarations, as well as, from all the projects addressed in Honduras. All these efforts are senseless if the nation as such does not start with a clear and purposeful education early in the life of its population starting at home, going through the education system, and being reinforced by the society as a whole. In the end, this piece of writing closes up with some conclusions and makes some recommendations to improve all those areas where there is still a lot of work to do related to gender and equity in Honduras.

Author Biography

René Antonio Noé Martínez, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación, por la Universidad de Barcelona, España. Máster en Currículo: Dos Especialidades (1) Diseño Instruccional y (2) Tecnología Instruccional, por la Southern Illinois University at Carbondale, Illinois, USA. Licenciado en Administración Educativa. Ha realizado pasantías postdoctorales en universidades de España y Alemania. Ha ejercido la docencia oficialmente desde 1991 hasta la fecha y desde el año 1993 también labora como docente de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, Honduras. Ha ejercido docencia en todos los niveles educativos, especializándose en Desarrollo Profesional e Institucional para la calidad con énfasis en Investigación Cualitativa y Evaluación (Institucional, enseñanza y aprendizajes).

Published

07-12-2023

How to Cite

Noé Martínez, R. A. (2023). Law, Equity, and Gender in Honduras: Where do we stand?. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 30(50), 203–216. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/178

Issue

Section

Essays