Analysis of Mathematical Organizations around the Graph of Functions in Reference Books in Costa Rica and Honduras
Keywords:
TAD, mathematical organizations, transformation of graphs in the plane, reference books, initial teacher trainingAbstract
This paper shows an excerpt of a research project that involved the analysis of the mathematical activity around the teaching of the topic "Graphing functions" in a course for future mathematics teachers in Costa Rica and Honduras. Emphasis is placed on the Mathematical Organizations (MO) present in the reference textbook used in the courses Algebra II, Introduction to Functions and Introduction to Mathematics. To carry out the analysis, use is made of the tools provided by the Anthropological Theory of Didactics (TAD). Among the main findings, we highlight that the same types of tasks were identified in both textbooks; however, there is a significant difference in the development of the techniques. As for the technologicaltheoretical block, we highlight that it is impacted by institutional conditions.
References
Araya, A. (2017). Elementos de Teoría Didáctica francesa: herramientas para la comprensión de la actividad matemática. En Flores, J. (Cord.). Perspectivas Didácticas para la Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: una propuesta para mejorar la micro-planificación metodológica y temática. Nicaragua: Sociedad Nicaragüense de Jóvenes Escritores.
Arias, F., y Barrantes, H. (2010). Introducción a la matemática formal desde las funciones. Universidad de Costa Rica.
Bosch, M. (1994). La dimensión ostensiva de la actividad matemática [Tesis doctoral, Departamento de Matemáticas, Universidad Autónoma de Barcelona].
Bosch, M., y Chevallard, Y. (1999). La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. Objet d’étude et problématique. Recherches En Didactique Des Mathématiques, 19(1), 77-124. https://revue-rdm.com/1999/la-sensibilite-de-l-activite/
Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la Teoría Antropológico de lo Didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19(2), 221-266. https://www.researchgate.net/publication/237274102_El_analisis_de_las_practicas_docentes_en_la_teoria_antropologica_de_lo_didactico1/download
Durán, M. (2012). El estudio de casos en la investigación cualitativa. Revista Nacional de Administración, 3(1), 121 – 134. https://doi.org/g7z4
Fonseca, C. (2004). Discontinuidades matemáticas y didácticas entre la enseñanza secundaria y la enseñanza universitaria. [Tesis Doctoral, Universidad de Vigo]. http://www.atd-tad.org/wp-content/uploads/2012/07/TESIS__en__PDF.pdf
Font, V. (2001). Reflexiones didácticas desde y para el aula. Revista EMA, 6(2), 180-200. http://www.pagvf.esy.es/index_archivos/(04)RD.pdf
Gascón, J. (1998). Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Recherches en Didactique des Mathématiques, 18(1), 7 – 34.
Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
Manning, G., Segura, N. y Ventura, R. (2019). Análisis de una transposición didáctica del saber transformaciones de gráficas de funciones en el plano en la secundaria costarricense. Estudio de casos. Memoria para optar por el grado de Licenciatura en Enseñanza de la Matemática. Universidad de Costa Rica.
Minet, N. (2008). Un parcours d’étude et de recherche sur les fonctions en classe de 2ned. Irem de Poitiers, 104. https://www.univ-irem.fr/corfem/Actes_2008_07.pdf
Swokoswky, E. (2009). Álgebra y Trigonometría con Geometría Analítica. (J. Romo, Trad.). Cengage Learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.