Valores en estudiantes universitarios: implicancias para la formación humana
Keywords:
values, university, higher education, university students, human educationAbstract
The interest of the study was to understand how young students of the Universidad Pedagogica Nacional Francisco Morazán of Honduras, perceive the values they possess and the human formation they receive at the university. From the qualitative approach, the ten types of value proposed by the Schwartz Theory (conformity, tradition, universalism, benevolence, security, self-direction, stimulation, hedonism, achievement, and power) were established as theoretical categories, four focus groups were carried out, Subcategories associated with each type of value were identified. The students in the study attach greater importance to collective values than to individual ones. The meaning of human formation in the university is revealed. The challenge is posed for professors in their role as trainers, in this postmodern era, which makes training complex, ethical commitment is seen as something lasting and currently there is a tendency to value the passing thing more.
References
Álvarez, J., & Juguerson, G. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. México: Paidós.
Arendt, H. (2009). La condición humana. México: Paidós.
Bauman, Z. (2005). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Editorial Gedisa.
Brinkmann, H., & Bizama, M. (2000). Estructura psicológica de los valores: Presentación de una teoría. Sociedad Hoy , 4, 1-14.
Castro, A., & Nader, M. (2006). La evaluación de los valores humanos con el Portrait Values Questionnarie de Schwartz. Interdisciplinaria , 23 (2), 155-174.
De Garay, A., & Casillas, M. (2002). Los estudiantes como jóvenes: Una reflexión sociológica. En A. Nateras, Jóvenes, culturas e identidades urbanas. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa.
Delfino, G., & Zubieta, E. (2011). Valores y política: análisis del perfil axiológico de los estudiantes universitarios de la ciudad de Buenos Aires (República de Argentina). Interdisciplinaria, Ciudad Autònoma de Buenos Aires , 28 (1), 93-114.
Escobar, M., Franco, Z., & Duque, J. (2010). La formación integral en la educación superior. Significado para los docentes como actores de la vida universitaria. Revista Eleuthera , 4, 69-89.
Gomá, J. (15 de agosto de 2016). La misión de la universidad: formar profesionales y ciudadanos. Diario El País.
Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60. Recuperado en 06 de junio de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000100009&lng=es&tlng=es.
Instituto Nacional de la Juventud. (2010). Sexta encuesta nacional de la juventud. Chile: Puerto Madero.
Molina, L., Pérez, S., Suárez, A. R., & William, A. (2008). La importancia de formar en valores en la educación superior. Acta Odontológica Venezolana , 46 (1), 41-51.
Nussbaum, M. (2001). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Andrés Bello.
Porcheddu, A. (2007). Zygmunt Bauman. Entrevista sobre la educación. Desafíos pedagógicos y modernidad líquida. Propuesta Educativa , 28, 7-18.
Sánchez Vázquez, A. (1981). Ética (25 ed.). México: Grijalbo.
Santos, M., & Lorenzo, M. (2010). Dimesión cívica y desarrollo formativo de los estudiantestes universitarios en el contexto español. Revista Electrónica de investigación educativa , 12, 1-16.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
Schwartz, S. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimiental Social Psychology , 25, 19-45.
Schwartz, S., & Bilsky, W. (1987). Toward al psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology , 53 (3), 550-562.
Schwarz, S., & Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and social Psychology , 58, 878-891.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. (E. Zimmerman, Trad.) Medellìn: Universidad de Antioquía. Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquía.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Paradigma: Revista de Investigación Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.