The Effect of 7 weeks of jump rope interval training on cardiorespiratory endurance in university students.

Authors

Keywords:

Cardiorespiratory endurance; interval training; jump rope

Abstract

This study aims to determine the effect of 7 weeks of jump rope interval training on cardiorespiratory endurance in UPNFM university students. 41 students of both sexes between 19 and 45 years old participated. Two groups were formed: 21 students belonging to the experimental group and 20 students belonging to the control group. The experimental group participated in 21 sessions for 7 weeks under interval training 3 times a week using 5 styles of jump rope, while the control group participated in technical-tactical volleyball training. To evaluate performance, the 20-meter shuttle-run test ”proposed by Legér and Lambert (1982) was used to determine Vo2max. The results in the post test showed significant results in the experimental group in the development of cardiorespiratory endurance (P <0.05). With the above, it is concluded that 7 weeks of interval training with jump rope produces significant results on cardiorespiratory endurance in university students.

Author Biography

Santos Edgardo Canales Lagos, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán

Máster en Deporte y Salud para Niños y Jóvenes por el Instituto Politécnico de Leiria en Portugal, Profesor de Educación Física en el grado de Licenciatura por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán en Honduras. Entrenador de futbol base, entrenador de futsal. Catedrático Universitario en la UPNFM. Profesor de Educación de base.

References

American Alliance for Health [ACSM] (1980). Physical Education, Recreation and Dance. Health-Related Fitness Test Manual. Reston, VA. Autor.

American College of Sport Medicine [ACSM] (2006). Manual ACSM para la valoración y prescripción del ejercicio. Paidotribo. Barcelona, España.

American College of Sport Medicine [ACSM] (2007). Manual ACSM para la valoración y prescripción del ejercicio. Paidotribo. Barcelona, España.

Álvarez, C. (1987). La preparación física del fútbol basada en el atletismo. Madrid: Gymnos.

Barreto, S. M. G. (2000). Estabilidade na organização temporal relativa do pular corda. [Tesis de maestría en Ciencia de la Motricidad, Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro].

Batista, M. (2009). Predição do consumo máximo de oxigênio (vo2máx) a partir de diferentes testes de campo [Tesis de Licenciatura, Universidade Estadual Paulista].

Bergmann, G. G. (2006). Crescimento Somático, Aptidão Física Relacionada À Saúde E Estilo De Vida De Escolares De 10 a 14 Anos: Um Estudo Longitudinal. Dissertação, 0–174.

Canales, S. (2017). Influencia del salto de cuerda en la coordinación, velocidad, agilidad y resistencia cardiorrespiratoria. Instituto Politécnico de Leiria, 1–96. Retrieved from https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/3012/1/DISSERTACAO _Santos Lagos.pdf

Carranza, E. (2006). Capacidad aeróbica en estudiantes universitarios. Tesis http://eprints.uanl.mx/6912/1/1080146425.PDF

Cintra Cala, O. y Balboa Navarro, Y. (2011). La actividad física: un aporte para la salud. Lecturas: Educación y Deportes, Revista Digital, 16(159), 3–11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4684607

Da Silva, L. (2004). A Estabilidade do pular Corda em Diferentes Padrões Motores do saltar.

Delgado, L. (2004). Avaliação Cardiorrespiratória. Notas de estudo de Educação Física. Univesidade Estadual de Campinas, Brazil.

Duarte, P. E. A. (2014). Efeito do treino intervalado de alta intensidade em parâmetros bioquímicos e funcionais: Um estudo na população universitária de Coimbra, 87.

Dumith, S. C., Gigante, D. P., Domingues, M. R., y Kohl, H. W. (2011). Physical activity change during adolescence: a systematic review and a pooled analysis. International Journal of Epidemiology, 40, 685-698. doi: 10.1093/ije/dyq272.

Hernández Gamo, E. (2010). Colección de Juegos Infantiles: La Comba. https://docplayer.es/amp/21532509-Coleccion-de-juegos-infantiles-la-comba.html

Forteza de la Rosa. Armando (2000). Métodos del entrenamiento deportivo. http://www.efdeportes.com/ revista digital | Buenos Aires | Año 5 - Nº 20

García-Manso, J.M., Navarro-Valdivieso, M., y Ruiz-Caballero, J.A. (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones. Madrid: Gymnos.

George, J. D., Fisher, A. G. y Verhs, P. R. (2001) Test y Pruebas Físicas, Tercera Edición. Barcelona, España.

Granja, N. (2015). Efectos del entrenamiento Interválico de alta intensidad sobre variables fisiológicas y subjetivas del esfuerzo en adultos jóvenes.

Haft, T. y Brady, S. (2015). ROPE JUMPING For Fitness, 1–44.

Henrique, R. y Nardo, N. (2005). Aptidão física relacionada à saúde de adolescentes estagiários da Universidade Estadual de Maringá, (2004), 77–85.

Heumann, K. J. y Murray, S. R. (2015). Jump Rope: “Tricks” of the Trade. Strategies, 28(5), 3–9. https://doi.org/10.1080/08924562.2015.1066281

Kenney, W.L., Wilmore, J.H. y Costill, D.L. (2012) Physiology of Sport and Exercise. 5th Ed. Leeds: Human Kinetics.

Khanjani, M., Nourbakhsh, P., y Sepasi, H. (2015). Effects of Jumping-Rope Training on Fine Motor Skills, 1, 164–169.

Lee, B. (2010). Jump Rope Traning - 2nd edition.

Leger, L. y Lambert, J.A. (1982). A maximal multistage 20-m shuttle run test to predict VO2 max. European journal of applied physiology and occupational physiology. 49. 1-12. 10.1007/BF00428958.

Lieberman, L. y Schedlin, H. (2008). Jump R ope to Fitness. Louisville.

Lopategui Corsino, E. (2001). Sistemas/Métodos De Entrenamiento Deportivo Fisiología del Ejercicio Universidad Interamericana de PR - Metro, Facultad de Educación, Dept. de Educación Físicahttp://www.saludmed.com/CsEjerci/FisioEje/Met-Entr.html

Lose, T., & Fat, B. (2017). What is interval training? Interval Training for Beginners.

Makaruk, H. (2013). Acute effects of rope jumping warm-up on power and jumping ability in track and field athletes. Pol J Sport Tourism, 20(3), 200–204. https://doi.org/10.2478/pjst-2013-0018.

Moreno, J. M., Cerezo, C. R. y Guerrero, J. T. (2010). Motivos de abandono de la práctica de actividad físico-deportiva en los estudiantes de bachillerato de la provincia de Granada. Revista de Educacion, 353, 495–519.

Nogueira, S., Guidarini, F., Pereira, R. y Rosa Neto, F. (2013). Capacidade cardiorrespiratória de escolares em Florianópolis. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia Do Exercício, 2, 246–254. https://doi.org/ISSN 1981-9900

Organización Mundial de la Salud. (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Ginebra: La Organización. https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/#:~:text=Los%20adultos%20de%2018%20a,de%20actividades%20moderadas%20y%20vigorosas.

Organización Panamericana de la Salud (2019). Plan de acción mundial sobre actividad física 2018-2030. Https://Www.Who.Int/Es/News-Room/Detail/04-06-2018-Who-Launches-Global-Action-Plan-on-Physical-Activity.

Ospina, S. y Trujillo, J. (2014). Efectos de un plan de entrenamiento basado en el Método Interválico Extensivo Medio sobre el máximo consumo de oxígeno y el índice de recuperación en jugadores de Rugby subacuático de la Universidad de Antioquia. VIREF Revista de Educación Física, 2(4), 92–132.

Partavi, S. (2013). Effects of 7 weeks of rope-jump training on cardiovascular endurance, speed, and agility in middle school student boys. Sport Science, 6(2), 40–43.

Pellegrini, A. M., Neto, S. D. S., Bueno, F. C. R., Alleoni, B. N., y Motta, A. I. (2005). Desenvolvendo a Coordenação Motora No Ensino Fundamnetal. Universidade estadual paulista – UNESP. Pró-Reitoria de Graduação, 178–191.

Pereira, S., Cataryna, A., Mendes, H., Luciano, C., Glauber, N., y Hudday, M. (2010). Aptidão cardiorespiratória e composição corporal em crianças e adolescentes, 664–671. https://doi.org/doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p664

Práxedes, A., Sevil, J., Moreno, A., del Villar, F. y García-González, L. (2016). Niveles de actividad física en estudiantes universitarios: diferencias en función del género, la edad y los estados de cambio. Revista Iberoamericana de Psicología Del Ejercicio y El Deporte, 11, 123–132.

Rodriguez, H. (2006). Análisis comparativo entre método intervalado y el método intermitente. Vascular Embolotherapy, 107–118.

Sánchez, D. (2018). Entrenamiento de intervalos de alta intensidad. Amat Editorial. España.

Trecroci, A., Cavaggioni, L., Caccia, R. y Alberti, G. (2015). Jump rope training: Balance and motor coordination in preadolescent soccer players. Journal of Sports Science and Medicine, 14(4), 792–798. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4657422/

Véliz Véliz, C., Maureira, F., Jaque Páez, M. y Mori González, C. (2016). Efectos de un entrenamiento interválico de alta intensidad (hiit) sobre el vo2máx y la recuperación intermitente en jóvenes nadadores. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 39(39), 48–57.

Zintl, F. (1991). Entrenamiento de la resistencia. Barcelona: Martínez Roca.

Published

29-06-2021

How to Cite

Canales Lagos, S. E. (2021). The Effect of 7 weeks of jump rope interval training on cardiorespiratory endurance in university students. Paradigma: Revista De Investigación Educativa, 28(45), 33–56. Retrieved from https://iniees.vrip.upnfm.edu.hn/ojs/index.php/Paradigma/article/view/120

Issue

Section

Articles